Entrevista a Michael Kiske, vocalista de Helloween

‘Tuve una fase en la que pasaba de todo lo que tuviese que ver con el rock’

Fotografía: dr_zoidberg

Cuando me preguntan por ello, mi respuesta es que no tengo grupos preferidos. Pero indudablemente Helloween ha marcado mi vida, principalmente la época de los Keepers. Por eso, cuando me dieron la oportunidad de entrevistarlos, incluso de escoger a quién hacerlo, el nombre de Michael Kiske salió de forma casi instantánea.

Uno de los mejores cantantes de metal de todos los tiempos, su influencia en el estilo es tan grande como controvertida su historia. Ahora que lo tenemos de vuelta en las calabazas, y que están a punto de sacar un DVD en directo de la extensa gira que hicieron durante año y pico, es hora de llamarle. Aunque algunos de los datos me hicieron chirriar, al otro lado del teléfono encontré una persona amable, simpática y un gran ejemplo de crecimiento personal. Os detallamos qué pasó cuando llamamos a un número de Alemania y preguntamos por la habitación 588. Marco y…

Español

¿Hola?

Hola. ¿Podría hablar con Michael Kiske? Llamo de Science of Noise

¡Muy bien!

¿Eres tú?

Soy yo, sí.

Oh, hola, gracias por tu tiempo. ¿Qué tal? ¿Cómo te cojo?

Pues la verdad es que estaba escribiendo cosas. Estoy muy bien, esperando a que salga el sol. Está un poco nublado aquí, por el momento.

Helloween está a punto de lanzar el DVD Pumpkins United Live. ¿Qué nos puedes contar?

Bien, es una especie de combinación de algunos shows que grabamos. Muy al principio grabamos en Brasil, en Sao Paulo. No fue en la sala más grande, pero fue concierto chulo, por eso decidimos meter algunas partes en el video. También grabamos en Madrid, que fue en un recinto precioso. Era muy grande, y era el que queríamos usar completamente al principio.

Estuve allí. Sé como fue.

¡Eh, estuviste! Guay. Queríamos… quiero decir, yo estaba muerto, exhausto del tour y todo eso, pero el resto estuvo genial, y el público también estuvo fantástico, así que seguiremos usando gran parte de Madrid, al final. Y creo que Wacken entró en la discusión porque fue muy especial. De alguna forma tuvo un feeling muy especial que a mi también me resultó muy interesante.

Cada show es algo diferente por el público, la gente que está en la sala y que crea el espíritu. Eso hace que cada show sea diferente. Y Wacken fue genial. Era como si una cantidad inusual de energía viniese del público. Llevó todo el peso del concierto. Casi me olvidé partes, y al día siguiente ni recordaba que habíamos tocado “A Little Time”. Funcionaba por sí solo, tenía su propia magia, y fue tan especial que decidimos poner trozos de él, también. Así es como todo salió.

A finales de 2017 pudimos escuchar “Pumpkins United” – la canción. Ahora tenemos este DVD. ¿Qué más podemos esperar de esta reunión?

La cosa es que empezamos con mucho cuidado. No sabíamos cómo podía salir debido a la incógnita de nuestra relación. Así que el primer contrato que firmamos fue solo para el tour “Pumpkins United”, y eso acabó a finales de 2018, pero todo fue tan bien, y todo el mundo se llevó tan de maravilla (supongo que porque hemos crecido), que decidimos continuar, y ahora nos focalizamos en un álbum. La discográfica nos hizo una oferta irrechazable a la que, simplemente, no pudimos negarnos. Fue como un “muy bien, intentaremos hacer un álbum”. Y ahí es donde estamos ahora.

No planeamos tocar este año, pero ya que Dave enfermó, desgraciadamente, el management de Scorpions nos preguntó si podíamos ocupar la plaza de Megadeth, así que lo discutimos, ya que los planes eran trabajar en el álbum durante este año, pero no podíamos decir que no. Nunca habíamos tocado con Scorpions. Conozco a Michael Shenker, conocí a Kalus Meine hace muchísimo tiempo, pero nunca habíamos tocado con ellos, así que fue una gran oportunidad. El por qué no es nada bonita, porque obviamente desearíamos que Dave estuviese bien, pero si esta oferta llega, no puedes negarte. Así que la producción del disco está, ahora mismo, en una especie de pausa.

Hablando de reuniones, hace muchos años leí una entrevista o un artículo sobre ti en el que decías que era imposible una reunión, sobre todo tras la muerte de Ingo. ¿Qué ha cambiado?

¡Era imposible! Tuve una fase en la que pasaba de todo lo que tuviese que ver con el rock. Durante muchos años, desde 1994 hasta principios de los 2000, no pensaba en nada. No quería escuchar nada, no quería tocar en directo, ignoraba todo acerca del rock y el metal estaba decepcionado, completamente decepcionado. Me llevó mucho tiempo, paso a paso, volver y que me gustara.

Para mí todo empezó con Avantasia, a finales de los 90, cuando Tobby me arrastró a cantar algunas de sus canciones. Al principio no quería hacerlo, pero era un tipo tan encantador… me gustó mucho, me gustó su actitud y su espíritu, y me convenció para hacerlo. Y estoy encantado de haberlo hecho porque fue el primer paso para mí. No hice la gira tras esos primeros discos, no estaba preparado para algo así, pero luego, Serafino, de la discográfica, vino con la sugerencia de un proyecto de AOR, que Dennis Ward iba a escribir algunos temas y así es como nació Place Vendome. Dije “sí, déjame escuchar los temas”, y me gustó el material, así que lo hice. Eso fue otro paso.

Ahí conocí a Dennis Ward, y unos años más tarde, vino con Costa a Hamburgo para hablar conmigo, y me dijeron “lo primero que necesitas es un manager, porque así no vas a ningún lado. Y ¿qué te parecería si hiciéramos una nueva banda alrededor de tu persona?”, y así es como empezó Unisonic.

Entonces, cuando la idea de Unisonic estaba ahí, había planes de tocar en directo, así que Costa me dijo “esta vez, ¿por qué no vas de gira con Avantasia?”, ya que en ese tiempo había salido otro disco de Avantasia, y Tobby le preguntaba a Costa, que empezó a ser mi manager, “¿qué tal Michael? Crees que podría venir de gira con nosotros?”, y la verdad es que Costa me convenció. “Deberías hacerlo”, dijo, “Avantasia es fácil para ti. Sólo cantas algunos temas, no está todo en tus espaldas”, y creí que era algo perfecto, volver a estar en el escenario, tener esa sensación… era fantástico, fue un tour genial, gente genial… y Kai Hansen formaba parte de ello, así que, de nuevo, estaba en el escenario con Kai. Y empezó a decirme “deberíamos hacer algo, de nuevo”, y se unió a Unisonic, así es como fue. Y en otro tour con Avantasia, el tercero, me topé con Michael Weikath, en un festival, y fue muy dulce, se veía que quería la paz. Y me reconocí a mí mismo, en mi propia alma, que ya no había ira, que estaba totalmente relajado. Pensé que eso era genial. Me sorprendí mucho, la verdad, porque como has dicho antes, años atrás estaba totalmente en contra a hablar del tema.

Pero ya que todo iba bien, que me topé con Michael, hablamos… aún me tomó dos años, hasta que tuvimos unos conciertos en España con Unisnoic. Tras uno de los conciertos, Kai Hansen se acercó y me dijo “¿sabes qué, Michael? algún día tenemos que hacer algo con Helloween de nuevo, simplemente tenemos que hacerlo”, y le contesté “¿Sabe qué? Estoy abierto a ello”, y así es como empezó todo.

Costa tocaba la batería en Unisonic, así que hizo su parte de management. Luego muchas reuniones… todo empezó con una larga conversación entre Weiki y yo, sacándolo todo, y en 2016 todos nos sentamos y hablamos de la idea, todo el mundo dio su opinión de como veía las cosas… fue paso a paso a paso a paso, y aquí estamos.

Hablando de Avantasia, parece que tu participación va a menos. En el último álbum, Moonglow (2019), solo apareces en un tema y ya no vas de gira con ellos. ¿Por qué? ¿Seguirás como miembro habitual del proyecto o sólo te escucharemos en alguna canción de cada álbum?

No tendré más un rol tan importante como el que tenía, porque ahora estoy de vuelta en Helloween. El tour Pumpkins United duró 14 meses. No fueron 14 meses seguidos, tuvimos descansos entre medias, pero al final fue un tour de 14 meses. No quería salir de gira otra vez.

Él (Sammet) hace giras de dos meses seguidos, o así, y no quiero volver a eso, es muy duro. Es como en Helloween, necesito descansos entre medias, es demasiado.

Tobby quería que cantase otro tema, pero no podía hacerlo. Me resfrié en Wacken. No estaba excesivamente jodido pero no quería grabar, no podía hacer ese segundo tema que quería que cantase, y por supuesto no quería volver a salir de gira después de un tour tan largo.

Así que no lo sé del todo. Quizá aparezca de vez en cuando con Avantasia. Es posible que cante alguna canción, pero dependerá de Tobby. Ahora Helloween es mi prioridad.

Volvamos al tour Pumpkins United. Desde que empecé a escuchar metal, cuando tenía 15 o 16 años, Helloween con Kiske y Hansen era la reunión que más esperaba, aún más que la de Dickinson con Iron Maiden o Halford con Judas Priest. Y como yo, tantos otros. ¿Cómo ha reaccionado el público al tour, o incluso a la noticia, cuando salió?

Fue muy positivo. Tienes 30 años de historia de la banda. Tienes los inicios con Kai, luego la fase de los Keepers conmigo, acabando con el Pink Bubbles (1991) y el Chameleon (1993), y luego tienes un periodo largo con Andi como cantante, así que tienes diferentes tipos de público.

Podía imaginar que algunas personas no supieran qué pensar, al principio, pero como lo hacemos todo como equipo, sin echar a nadie… todo lo hacemos juntos. Y la verdad es que me gusta Andi Deris, me gustan todos los de la banda, pero a él no lo conocía con anterioridad. Era solo el tipo que ocupó mi sitio, pero no sabía quién era. La verdad es que nos llevamos muy bien, es genial porque lo hacemos juntos. No hay competición, estamos en el escenario, somos los dos cantantes principales y lo hacemos juntos, y eso es genial. Y eso es lo que el público entendió. Pueden verlo, que no hay competición, que somos los dos cantantes de Helloween. Y creo que funciona por eso. Todos los públicos obtienen un poquito de la historia de Helloween. Tienes a Andi cantando canciones, me tienes a mí cantando canciones, tienes a Kai cantando un poco… hay algo para cada uno, y creo que también funciona por eso. No hay sentimientos heridos.

En este tour tuvisteis tres cantantes. ¿Cómo escogisteis quién cantaba qué?

Nosotros, en la banda, somos tan diferentes. Es un caos completo, así que Jan, nuestro manager, hizo algunas sugerencias, y normalmente esas sugerencias eran buenas. Tenía algunas ideas, nosotros teníamos otras, así que al final tuvimos un primer set de duetos. Pero cuando empezamos los ensayos en 2017 algunas cosas cambiaron, porque cuando ensayas simplemente te das cuenta de cosas, o que quizá esa otra cosa quede mejor.

Un ejemplo es que Jan creyó que estaría muy bien si Andi cantaba completamente una canción que yo hice en los Keepers y yo cantase completamente una que hubiese hecho él, así que se suponía que yo iba a cantar “Why”, y así lo empezamos a hacer… pero luego dices “¿sabes qué?”, tiene esos dos versos (tararea), y luego vuelven… es perfecta para un dúo. Luego el puente y el estribillo con sus armonías, así que de forma natural dijimos que debía ser un dueto. Así que la idea d Jan, de alguna forma, se cayó.

Quizá lo hagamos en un futuro, no lo sabemos, pero así funciona cuando realmente practicas las canciones con toda la banda, en el local de ensayo. Las cosas suelen cambiar un poco en el estudio.

Ahora que he escuchado “I’m Alive” en directo cantada por ti puedo morir en paz. ¿Qué canciones te gusta más cantar en directo?

Me encanta “Eagle Fly Free”. Es bastante exigente, pero para mí es la canción clave en varios sentidos. Aún recuerdo los años en los que girábamos con los Keepers, y “Eagle Fly Free” era el tema con el que abríamos. No importa donde tocásemos, tan pronto tocabas ese tema tenías al público en el bolsillo. Es como cuando Iron Maiden tocan las canciones que todos conocen, simplemente no puedes perder. Esa es mi canción preferida de siempre. Me encanta “Keeper of the Seven Keys”, me encanta la canción “Halloween”… “Dr. Stein” es alucinante… “March of Time”, ¡vaya temazo!

La verdad es que me encantan los Keepers. No solo porque fueron los discos con los que me hice un nombre, también porque me encanta la música. Creo que es muy positiva, tiene una gran energía, las letras son muy idealistas, sin ninguna mierda satánica y oscura como hacen algunas otras bandas. Fue muy diferente. Aún puedo identificarme con ellos, y es genial. Por eso amo a los Keepers.

Pero también me gustan muchos temas que Helloween hicieron después. Cuando no estaba en la banda, cuando aún estaba en mi fase de ira, no escuché nada de lo que hicieron, así que ni idea del estilo que tocaban. Pero ahora que volvemos a ser amigos, o que hemos empezado a serlo, ya que no conocía a Andi y ahora se ha convertido en amigo, puedo escuchar todo lo que han hecho, y hay muy buen material.

Luego iremos a eso (NdR: futuro top 5). Déjame decirte que los Keepers son mis discos preferidos y que llevo una calabaza tatuada en la pierna…

¡Oh, wow! ¡Eso es dedicación!

Sí. Nos quedan pocas preguntas. Más allá de Helloween y Avantasia, te podemos escuchar en varios proyectos: Kiske & Sommerville, Place Vendome, algunos proyectos de Timmo Tolkkie, Unisonic, Ania hace años… ¿Qué estilo crees que se adapta mejor a tu voz? ¿Dónde podemos escuchar al mejor Kiske?

Puedo cantarlo todo, la verdad. Quiero decir, me lo paso muy bien cantando en un tono como el de Elvis, así que cuando estoy en casa y me apetece cantar, cojo mi guitarra acústica o voy a mi pequeño estudio y canto material de Elvis, solo porque me divierte, es algo que me encanta hacer.

Eso es lo que me gusta hacer, pero por supuesto también puedo cantar el clásico ochentero power metal, ese tipo de voces operísticas en las que cantas de forma muy clara y con notas largas, con melodías muy teatrales y dramáticas. Eso me va muy bien, también. No puedo cantar, o no me siento cómodo cantando ese estilo con frases muy cortas y sin melodía. Es aburrido. No puedo hacerlo, necesito melodía, de alguna manera. Es lo que mejor puedo hacer.

Personalmente creo que el mejor Kiske se puede escuchar en Place Vendome, aunque no practique mi estilo preferido.

¡Sí! Es un muy buen Proyecto. Pero también Unisonic. Creo que Unisonic ha salido muy bien, también. Es una de esas cosas, como con Avantasia, con las que creo que aún no he acabado. Podría imaginar, tras el nuevo disco y, a finales del año que viene, girar de nuevo, cuando eso esté hecho, quizá nos tomemos un descanso algo más largo. Quizá entonces podría hacer otro disco con Dennis, otro disco de Unisonic, bien con Kai o con Gus G, que ya no está con Ozzy. Lo conocí con Dennis y está muy interesado en formar parte de Unisonic si Kai no quiere hacerlo.

Michael Kiske, sin duda, ha sido una gran influencia para muchos cantantes, pero ¿qué cantantes han sido la mayor influencia para Michael Kiske?

Mi cantante preferido empezó siendo Elvis Presley. Es un cantante asombroso. Algunas personas no se dan cuenta de cómo de bueno era cantando por su imagen. Creó esa imagen de ídolo de rock n’roll, así que la gente no presta atención a sus capacidades artísticas, y era un cantante fantástico, podía cantar lo que fuese. Me refiero, cuando escuchas “It’s Now or Never”, casi parece un cantante de ópera. ¿Has escuchado ese tema?

No.    

Escúchalo. “It’s Now or Never”, de Elvis. Al final alza la voz como un cantante de ópera. No era solamente un gran intérprete, también un gran cantante y un gran productor. Todo empezó con Elvis para mí, así es como me interesé en la música. Tenía unos nueve años cuando empecé con Elvis, y el metal y el rock, en general, vinieron más tarde, cuando tenía 13 o 14.

Me gustan mucho los cantantes con los que crecí y que hicieron que intentase cantar más alto, como Bruce Dickinson o Rob Halford, de quien siempre he pensado que es uno de los cantantes de heavy metal más interesantes, sino el que más,  porque no hay nadie más colorido. Puede cantar como un cantante de ópera, puede cantar de forma muy clara, pero también puede gritar como un cerdo y seguir sonando alucinante. Puede sonar como una bruja y puede sonar como un ángel. También tiene una personalidad muy interesante. Es fantástico verle en el escenario.

Así que Halford era uno de los tíos a los que consideraba jodidamente buenos, y luego Geoff Tate apareció. Yo ya intentaba cantar alto antes que él, pero cuando apareció aprendí mucho sobre técnicas de como hacerlo, porque Tate es, simplemente, perfecto cuando se trata de eso. Cuando escuchas las voces que hizo en The Warning (1984), especialmente en The Warning  o Operation: Mindcrime (1988)… es perfecto. Geoff Tate está perfecto en esos discos, como lo está Bruce Dickinson en The Number of the Beast (1982) o Piece of Mind (1983). Diferentes tipos de voces, diferentes estilo. Dickinson es mucho más agresivo, empuja más, pero nadie supera a Tate cuando se trata de este tipo de voz, así que Geoff Tate fue otra gran influencia para mí cuando se trata de aprender ciertas técnicas.

De toda tu Carrera, ¿qué canción crees que mejor representa la música que te gusta?

Oh, esa es difícil. La verdad es que me gusta todo lo que despierta emociones positivas. No tanto en términos de “feliz, feliz, feliz”, no me refiero a eso. Puedes ser agresivo, puedes expresar frustración, tristeza, lo que sea. Es una cuestión de cómo lo haces.

Si estás tratando con algo negativo, puedes hacerlo de una forma que no idealice la negatividad. Puedes hacerlo de forma que te ayude, o algo así. Siempre necesito una dirección hacia la luz, hacia lo positivo, hacia lo humano, hacia algo bueno. No depende demasiado si es una canción de rock o metal o pop o lo que sea. Mientras tenga un aire positivo, me gusta.

Yo pienso de forma similar, también tengo esa idea clavada en mi mente. Sea como sea, eso es todo por mi parte. Solo déjame darte las gracias. Nos vemos de gira.

Ok, guay. Que pases un buen  día, hombre.

English

Hello?

Hello. Could I talk to Michael Kiske? I’m calling from Science of Noise..

All right!

Is that you?

It’s me, yes.

Oh, hi, thanks for your time. How are you? What are you into right now?

Actually I was just writing some notes down. I’m very good. I’m just waiting for the sun to come out, it’s a bit cloudy here, at the moment.

Helloween is just about to release the Pumpking United Live DVD. What can you tell us about it?

Well, it’s a kind of combination of a few shows we recorded. We recorded very early on, in Brazil, Sao Paulo. It wasn’t the biggest venue, but it was a nice show, that’s why we decided to put a few parts of it in the video, as well. We also recorded Madrid, which was a beautiful venue, it was very big, and that was actually the one we wanted to use completely at first.

I was there, so I know how it was.

¡Ah, you were there! Cool.  We wanted to… I mean, I was pretty dead, I was exhausted from the tour and everything, but everyone else was great, and the audience was great, too, so we’re still using  most of Madrid, in the end. And I think Wacken came into the discussion because it was special. Somehow it had a special feeling, which was really interesting for me, too. Every show is slightly different because it’s the audience, the people that are in the room, who create the spirit, that makes every show different, and Wacken was really great. It was like if an unusual amount of energy was coming from the audience. It carried the whole show. I almost forgot some of the stuff, and the next day I even didn’t remember we played “A Little Time”, because it was passing on its own, it has his own kind of magic, and it was so special that we decided we had to take some bits of that, too. That’s how it did all come together.

In the late 2017 we could hear «Pumpking Untied» – the song. Now we have this DVD. What else can we expect of this reunion?

The thing is that we started very carefully; we didn’t know how this could turn out in terms of how we get along. So the first contract we made was just for the tour “Pumpkins United”, and that ended in 2018, but everything went down so well, and everybody got along so nicely , I guess because we all have grown up now, that we actually decided we wanted to continue, we are looking into an album. We had an unbelievable offer from the record company that we just couldn’t resist. It was like “OK, we’ll try to make a record”. So that’s where we are at the moment. We didn’t really plan to play live this year, but since Dave got sick, unfortunately, the Scorpions management was asking if we could jump in  and take the slot of Megadeth, so we has a little discussion, because we were planning just to work on the album this year, but we couldn’t really say no. We’ve never played with the Scorpions, I know Michael Shenker, I met Klaus Meine ages ago, but we never played with them, so it’s a great opportunity to do it. It’s not nice why, because we obviously wish Dave was healthy, but if this offer comes in, you can’t really say no. So that record production is now in a kind of pause.

Talking about reunions, many years ago I read an interview or an article about you, where you said it was impossible a reunion, even more after Ingo’s passing. What has changed?

¡It was impossible! I had a phase in which I didn’t care about anything in terms of rock music. I was, for many years, from 1994 up to the early 2000’s, thinking about anything. I didn’t want to hear anything about it, I didn’t want to play live, I didn’t care about rock music or metal music… I was just disappointed, completely disappointed. It took a long time, step by step, to get back to it and like it again. To me, it all pretty started with Avantasia, at the end of the 90’s, when Tobby really took me into playing vocals on some of his songs. I didn’t want to do it at first, but he was such a lovely guy, I liked him very much, I liked his attitude and spirit, and he convinced him to do it, and I‘m glad I did because this was kind of the first step for me. I didn’t do the tour they did after that first record, I wasn’t ready for anything like that, but after that, Serafino from the record company came with this suggestion of an AOR project, that Dennis Ward would write songs and that’s how Place Vendome came out. I said  “yes, let me hear the songs”, and I liked the material and I did that one. That was another step. Out of that I got to know Dennis Ward, and a few years later, Dennis with Costa came to Hamburg and talked to me and they said “first of all, you need a management, because you’re not doing anything, and how about if we make a new band around you”, and that’s actually how Unisonic started.

Then, when the idea of Unisonic was there, we also had plans to play live again, so Costa said “this time, why don’t you go on tour with Avantasia?”, because in the meantime there was another Avantasia record, and Tobby was asking Costa, who started to be my manager, “how about Michael now? Do you think he could come on tour with us?”, and Costa actually convinced me, “you should do it. Avantasia is easy for you. You only sing a few songs, it’s not all on your shoulders”, and I think it was a perfect thing to do, being on stage again, getting the feeling… it was wonderful, it was an amazing tour, great guys… and Kai Hansen was part of it, so I was on stage with Kai again. And Kai and I started to talk, “we should do something again”, so he joined Unisonic, that’s how it came about. And in another tour with Avantasia, the third one, I ran into Michael Weikath, on a festival, and he was very sweet, you could see he wanted peace. And I recognized, in my own soul, there was no anger anymore, I was totally relaxed. I thought that was great. I was really surprised myself, because as you said earlier, years before I was totally against talking about it.

But since everything was going down, and running into Michael, we talked… it still took two more years, until we had a few concerts in Spain with Unisonic, and after one of the gigs Kai Hansen came to me and said “you know Micahel, one day we have to do something with Helloween again, we just have to”, and I said “you know what? I’m open”, and that’s how it all started. Costa was playing drums in Unisnoic, so he made his part of the management. Then a lot of meetings… it all started with me having long conversations with Weiki, talking everything out, and in 2016 we all sat down and talked about the idea, everybody said how he saw things… it was step by step by step by step, and here we are.     

Talking about Avantasia, it seems you are participating less. In the last album, Moonglow, you only appeared in one song and you are not anymore in the tour. Why is that? Will you be a formal member of the project or will we only hear you in a few tracks on albums?

I’m not gonna play such a big role, anymore, like I did before, because now I’m back in Helloween, of course. The Pumking United Tour went down for 14 months. It was not 14 months in a row, we had breaks in between but it was a 14 months tour. I didn’t want to go on tour again. He also tours like two months in a row, and I don’t want to do that again, it’s very heavy. It’s like in Helloween, I need breaks in between, is just too much.

Tobby wanted me to sing another song, but I couldn’t do it. I got a cold in Wacken. I wasn’t fucked up but I didn’t want to do recordings, I couldn’t do that second song he wanted me to sing, and of course I don’t want to go on tour again after this long tour. So I don’t really know. I may be appearing some time  here and there with Avantasia, again. It’s also possible that I sing a song, but there will be up to Tobby. Now Helloween is my main thing.

Let’s get back to the Pumpking United Tour. Since I started listening to metal music, when I was 15 or 16, Helloween with Hansen and Kiske was the reunion I most waited for, even more than Dickinson and Iron Maiden or Halford and Judas Priest. And like me, many people. How has de audience reacted to this tour or even the news of you coming back?

It was very positive. Of course you have these 30 years of history of the band. You have the beginning with Kai, then the Keeper phase with me, ending with Pink Bubbles and Chamaleon (), and then you have a long period with Andi on vocals, so you have various audiences.

I could imagine some people wouldn’t know what to think, at first, but since we’re doing it as a team work, with no one is kicked out or anything like that. It’s like we all do it together. And actually I like Andi Deris, I like everyone in the band, but I never met him before, he was just the guy that took my place, but I didn’t know who he was. The fact is we both get along so well, it’s just such a great thing because we’re doing this together. There’s no competition, we’re in stage, we are the two main singers and we’re doing it together, and that’s such a great spirit. And that’s what the audience understood.  They can see that, that there’s no competition, that we are the two singers of Helloween. And I think because of that t works. All the audience get a bit of Helloween’s history. You have Andi singing songs, you have me singing songs, you have Kai singing a little… there’s something for everybody, and I think that’s also why it works. No feelings get hurt.

In this tour you had 3 singers. How did you choose the songs and who was the one to sing them?

We, in the band, are so different, it’s a complete chaos, son Jan, our manager, made suggestions, and usually those suggestions were great. He had some ideas, we had some others ideas, so at the end we had like a first set of duets. But when we started rehearsing in 2017 a few things changed again, because when you rehearse you just notice things, or realize “maybe that’s better”.

An example is that Jan thought it would be very cool if Andi sings completely a song I did in The Keeper and I completely sing a song he did, so I was supposed to sing “Why”, and we started to do it like that… but then you say “you know what?”, it has this kind of two time verses (sings), and then that comes again… it’s just perfect as a duet. Then the bridge and the chorus comes with its harmony, so we naturally said we had to do that as a duet. So Jan’s idea kinda fell out. Maybe we’ll do it in the future, we don’t know, but that’s how it goes when you really practice the songs with the band together, in the rehearsal room. Things tend to change a little bit in the studio.

Now that I heard “I’m alive” sung by you on stage I can rest in peace. Which song do you like most singing live?

I love “Eagle Fly Free”. It’s pretty demanding, but this is like the key song to me in many ways. I still remember the years we were touring with The Keepers records, and “Eagle Fly Free” was the opening track. It didn’t matter where we played, as soon as you played that song you had the audience in your pocket. It’s like when Iron Maiden plays their songs that everybody knows, you just can’t loose. That’s my all time favorite song. I love “Keeper of the Seven Keys”, I love the song “Halloween”… “Dr. Stein” is amazing. “March of Time”, ¡what a killer track!

I really love The Keeper records. Not only because those were the records I made my name with, but also I really like the music. I think it’s very positive, has a great energy, the lyrics are very idealistic, not satanic, dark crap that some of the other bands do. It was very different. I still can identify myself with them and that’s great. That’s why I love The Keeper records.

But also I like a lot of the songs that Helloween did afterwards. When I was not in the band, I was still in my anger phase, I didn’t listen to any of the stuff they did, so I didn’t know what they were doing. But now that we are friends again, or started to be friends at all, because I didn’t know Andi and he became a friend, I can listen to everything they’ve done, and there’s a lot of stuff and it’s really good.

We’ll come to that later (NdR: Top 5). Let me tell you The Keepers are my all time favorite records and that I have a pumpking tattooed on my leg…

¡Oh, wow! That’s dedication.

Yes. We have just a few more questions. Besides Helloween and Avantasia, we can hear you in many projects: Kiske & Sommerville, Place Vendome, some Timmo Tolkkie porjects, Unisonic, Ania in the past… Which style do you think better suits your vice? Where can we hear the best Kiske?

I can sing anything, really. I mean, I enjoy a lot singing the Elvis kind of range, so when I’m at home and I feel like singing I usually take my acoustic guitar or I go to my little studio and sing Elvis stuff, just because it gives me joy, it’s something I love to do. That’s the stuff I like to do, but of course I can sing that classical 80’s sort of power metal as well, that kind of opera kind of vocals where you sing very clear with long notes , with very theatrical and dramatic melodies, they suit me very well. I can’t sing, or I don’t feel comfortable is the one with short hops and no melody, just phrases or hops. It’s kinda boring. I can’t do that, I need melody, somehow. It’s that stuff I can do most.

Personally I think the best Kiske can be heard on Place Vendome, although it’s not my favorite music style.

Yeah! It’s also a very good project; but also Unisonic. I think Unisonic turned out very well too. It’s one of those things, with Avantasia, that I’m not completely done with.  I could imagine, maybe after the next record and, at the end of next year, touring again, and when that’s done, maybe we take a longer break. Maybe at that time I could do another record with Dennis, another Unisonic, either with Kai or with Gus G, who is no longer with Ozzy. I met him together with Dennis and hi is very interested in becoming part of Unisonic if Kai dosen0t want to do it.

Michael Kiske, undoubtitly, has been a great influence over many singers, but which singers have been Michael Kiske’s bigger influences?

My favorite singer starts with Elvis Prestley. He is an amazing vocalist; people are not aware what a great vocalist he was because he was so great looking. He created this image of this rock n’roll idol, so people didn’t really look to his artistic skills, and he was a fantastic vocalist, he could sing anything. I mean, when you listen to “It’s Now or Never” he almost sounds like an opera singer. ¿Have you heard that track?

No.    

Listen to it. “It’s Now or Never”, of Elvis. In the end he raises his voice up like an opera singer. He was not only a great performer, but also a great singer and a great producer. All started with Elvis for me, that was how I was interested in music. I was around nine years old when I got into Elvis, and metal or rock music, in general, came later, when I was 13 or 14.

I really like the singers that I grew up with that made me try to sing higher, like Bruce Dickinson, or Rob Halford, who I always thought is one of the most, if not the most interesting heavy metal singer ever, because no one is so colorful. He can sing like an opera singer, he can sing very clear, but he can scream like a pig and still sounds amazing when he does it. He can sound like a witch and he can sound like an angel. He also has a very interesting personality; he’s great to watch on stage.

So Halford was one of the guys I thought was freaking cool, I loved Judas Priest¸ and then Geoff Tate came around. I was trying to sing high before him, but when he came up I learned a lot of technical ways of how to do it, because Tate is just so perfect when it comes to the stuff. When you listen to the vocals he did on The Warning (), especially on The Warning or Operation: Mindcrime ()… it’s perfect. Geeff Tate is just perfect on those records, as Bruce Dickinson is perfect on The Number of the Beast () or Piece of Mind (). Different kind of vocals, different kind of styles. Dickinson is a lot more aggressive, pushing a lot more, but no one  beats Tate when it comes to this type of vocals, so Geoff Tate was a big influence on me when it comes to learning certain skills and certain technical things.       

Of all your career, which song do you think better represents the music you like?

Oh, that’s difficult. I actually like everything that raises good emotions. Not so much in terms of “happy, happy, happy”, that’s not what I mean. You can be aggressive, you can express frustration, sadness, whatever. But it’s a question of how you do it. If you deal with something negative, you can put it on a way that it doesn’t idealize negativity; you can put it on a way that helps out of it, or something like that. I always need some kind of direction into light, into positivity, into humanity, into something good. It doesn’t really matter if it is a rock song or a metal song, or a pop song or whatever. As long as the spirit is good I like it.

Well, then we think similar. I have this idea on my mind, as well. That’s all from my part. Just let me say thanks a lot and see you on tour.

Ok, cool. Have a good day, man.

Xavi Prat
Sobre Xavi Prat 192 Artículos
Llevo en esto del heavy más de media vida. Helloween y Rhapsody dieron paso a Whitesnake y Eclipse, pero Kiske sigue siendo Dios. Como no sólo de música vive el hombre, la literatura, Juego de Tronos y los tatuajes cierran el círculo. Algunas personas dicen que soy el puto amo, pero habrá que preguntarles por qué.