Entrevista a Hansi Kürsch, vocalista de Blind Guardian y Demons & Wizards: ‘Demons & Wizards es un proyecto que hacemos por diversión’

Con motivo del lanzamiento del tercer disco de Demons & Wizards, y porque es una auténtica personalidad dentro de la escena europea del metal, nos ponemos en contacto con Hansi Kürsch, vocalista y alma mater de los bardos Blind Guardian y uno de los pilares del proyecto que lidera junto a Jon Schaffer de Iced Earth. Tenemos muchos temas que tratar con él, así que sin más dilación, hacemos una llamada y…

Español

¿Hola?

Hola, Xavi.

¿Qué tal estás, Hansi? Gracias por tu tiempo.

Estoy bien. ¿Qué tal tú?

Bien también, contento de hablar contigo tras seguir tu carrera durante 25 años.

Ja, ja, es nuestro 25º aniversario, por decirlo así, y ahora hablamos por primera vez. ¡No está mal!

Sí. Más allá de dar entrevistas para Demons and Wizards (D&W en adelante), ¿en qué andas? ¿Algo especial que nos puedas contar?

Siento que siempre estoy hacienda algo especial, al menos especial para mí. Hemos empezado la pre producción del nuevo álbum de Blind Guardian.

Oh, bien…

Sí, hace algunas semanas, para el nuevo álbum de heavy metal y va muy bien. Esperamos lanzarlo en la primera mitad de 2021 y luego espero volver a la carretera con Blind Guardian en la segunda mitad del mismo año. En eso estoy trabajando, aparte de dar toneladas de entrevistas para D&W.

Como dices, estás dando entrevistas para D&W, así que hablemos un poco sobre el tema. Estáis a punto de sacar un nuevo álbum, y aunque tengo que escucharlo con más atención, me da la sensación de que es más oscuro de lo habitual. ¿Estoy en lo cierto? ¿Qué nos puedes decir?

No hay verdadero o falso, pero puedo decirte que no estás solo. Mucha gente con la que hemos hablado en los dos últimos meses tienen la misma sensación, lo consideran más oscuros que los dos primeros álbumes.

Para Jon y yo… sí, tiene algunos aspectos muy oscuros pero no lo consideraríamos un álbum oscuro. Va muy en la línea de lo que queríamos hacer y lo que hicimos en los dos primeros álbumes. Incluso diría que, en el primer álbum, nuestra intención de crear un disco oscuro era mayor que esta vez, pero sea como sea, este parece ser oscuro para la gente, cosa que está bien y puede estar influenciado por la portada, que de alguna forma es oscura, y el primer tema, “Diabolic” que, sin discusión, es muy oscuro e intenso, y quizá ha condicionado todo el álbum. Eso es lo que recibe la gente, el primer tema y las letras, sobre Lucifer y la guerra contra el cielo, dan una sensación de oscuridad.

Si no estoy equivocado, este es el tercer álbum del grupo en 20 años. ¿Por qué tan pocos?

Lo hacemos por diversión. Lo consideramos una banda pero no dependemos de D&W, así que cuando unimos fuerzas es por el placer de trabajar juntos, y eso lo hace muy especial desde el primer momento.

Pero hay que decir que nunca tuvimos la intención de tomarnos un descanso de 15 años entre el segundo disco y este. Así que, dicho esto, no nos hubiese importado tener dos o tres álbumes más. Ha sido, simplemente, por el trabajo que teníamos con nuestros proyectos principales, que ha hecho imposible hacer más discos.

Pero los tres álbumes tienen una composición muy fuerte que definen muy bien el carácter de Jon y el mío como vocalista, y juntos la mezcla resultante es muy interesante. Diría que aunque solo fuese por esto, D&W tiene justificación.

Sin duda. Solo para que lo sepas, un compañero de Science of Noise considera “The Fiddler on the Green” una de las baladas más perfectas de siempre.

¡Gracias! Ja, ja. Si, eso es lo que pasa cuando escribimos canciones juntos. A veces hay momentos en que pasan cosas diferentes a lo que pasa con Blind Guardian y Iced Earth, y estos momentos, como en “Fidler on the Green”, tienen un potencial enorme para mover a la gente. Por supuesto es un gran privilegio tener la oportunidad de trabajar con Jon, y por supuesto es un privilegio que la consideréis una de las mejores baladas.

El verano pasado girasteis para conmemorar vuestro primer álbum. De hecho, pude veros en el RockFest Barcelona. ¿Era algo que la banda necesitaba?

Sí. Necesitábamos traer de vuelta D&W a todo el mundo, esa era una razón, y la otra es que siempre trabajamos con poco margen de tiempo en lo que a D&W se refiere, porque tenemos muchas obligaciones, yo con Blind Guardian y Jon con Iced Earth y dificulta mucho pasar tiempo juntos, especialmente en la carretera, así que cuando la solicitud llegó nos lo tomamos como una gran oportunidad para que todo ocurriese al mismo tiempo: grabación del disco y estos conciertos, porque ahora toca volver a nuestros proyectos principales. Así que si no lo hacíamos en 2019, no habría conciertos de D&W, porque seguro que no tendremos oportunidad en 2020 y, por lo que parece, tampoco la habrá en 2121.

Tuve la impresión que mucha gente esperaba ese momento, vernos a Jon y a mí en el escenario con D&W. Había mucha gente en todos los conciertos que dimos, así que eso justifica la decisión de tocar.

Bien, tocasteis justo antes que los cabezas de cartel, así que supongo que la gente sí tenía muchas ganas de veros.

Sí, estuve muy contento de eso. Por supuesto King Diamondn es una banda enorme y D&W no tiene demasiada experiencia tocando en vivo, pero podías sentir la lujuria de tocar en directo, y podías sentirla en todos los que estábamos en el escenario. Teníamos un line up perfecto, y eso nos condujo a un tour exitoso.

Ese line up estaba formado por miembros de Blind Guardian y Iced Earth. ¿Seguirá así?

No me importaría tener a los mismos tíos de nuevo.  Pongámoslo así: no hay nada grabado en piedra en D&W, los únicos pilares inamovibles somos Jon y yo. Siempre estaremos por ahí cuando pase algo relacionado con D&W, pero tener a Markus y Frederik de Blind Guardian, a Jake de Iced Earth y a Joost de Ayreon fue la conjunción perfecta, tuvimos una gran química en el escenario. Si volviéramos a escena con estos tíos, la vida sería más fácil, así que de momento es lo que preferiríamos.

También, en ese tour, tocasteis “Valhalla” de Blind Guardian y “I Died for You” de Iced Earth. ¿Cuál es tu canción preferida de Iced Earth?

“A Question of Heaven”

¡Buen gusto!

Cuando giramos en 2000, tocaron “A Question of Heaven” y me encantó. Lo que necesitábamos en este tour eran canciones fáciles, canciones que la gente conociese, que pudiese cantar, como “Valhalla” o “Welcome to Dying”, así como “I Died for You”, esa es la razón de esas dos canciones. Esa es mi preferida, pero si volviéramos a hacerlo de nuevo, probablemente escogería “Melancholy”.

Iba a preguntarte por “Valhalla”, pero ya has respondido, así que saltemos a la próxima pregunta. Hablemos de Blind Guardian. Hace un par de meses sacasteis un nuevo disco. La gente dice que, al ser tan peculiar, no debería llevar el nombre de Blind Guardian sino el tuyo. ¿Qué tienes que decir al respecto?

Ja, ja. Le pusimos Blind Guardian AND Twilight Orchestra para asegurarnos que es parte del universo Blind Guardian, pero que no es Blind Guardian como tal. Es una colaboración de André y mía, no es solo Hansi Kürsch, desde luego. André no toca porque no es un músico clásico profesional y hubiese sonado extraño de tenerlo ahí.

En un punto decidimos que la idea original de este disco era que fuese puramente orquestal con mi forma de cantar y contar historias. Lo conseguimos en este disco, y podríamos haber involucrado al resto de la banda para que la gente no se quejase.

Para nosotros es una aproximación muy exitosa de lo que queríamos hacer, y, honestamente, no pienso demasiado en si es apto para Blind Guardian o no. Por supuesto va en la tradición del Nightfall in Middle Earth (1998) aunque no haya una banda detrás, pero la filosofía musical es la misma.

¿Habrá un tour? ¿Tocaréis con una orquesta?

Habrá un tour pero antes lanzaremos el nuevo disco de Blind Guardian con toda la banda, así que no será un disco de Hansi Kürsch, y cuando lo hayamos hechos, volveremos a la carretera con Blind Guardian, y en ese punto, queremos hacer algunos shows con orquesta. Puedes esperar que pase a finales de 2021 o a principios de 2022, pero necesita mucha preparación. Contar con la gente correcta… no es fácil. Es una historia completamente diferente que un tour de heavy metal, tenemos que prepararnos de forma diferente. Pero es algo que pasará.

Has contestado a la próxima pregunta, pero te la haré de todas formas. ¿Es una nueva línea musical para el grupo o, en el próximo disco de Blind Guardian, escucharemos un sonido heavy metal más tradicional?

Será más tradicional pero siempre considerando lo que Blind Guardian ha hecho desde Beyond the Red Mirror (2015), así que no será un disco fácil, eso seguro. Habrá elementos muy progresivos, menos orquestación que en Beyond the Red Mirror, así que será un disco más heavy, y como todos los discos de Blind Guardian, contendrá sorpresas, canciones que nunca antes has escuchado y que no esperarías que tocásemos, pero hay un buen puñado de temas que considero que están más en la dirección del speed metal.

Como te decía al principio, he estado siguiendo tu carrera durante 25 años, lo que significa que este año es el XXVº aniversario del Imaginations from the Other Side (1995). Estoy preparando una review especial, pero más allá de eso, ¿podrías decirnos que significó para la banda?

Antes de nada, decir que sabemos que es el XXVº aniversario, y quizá saquemos alguna edición especial. Cuando giramos en 2016 y 2017 tocamos el disco entero un par de veces, así que quizá hagamos algún tipo de documental o un DVD que vaya con el propio disco.

Imaginations supuso la explosión de Blind Guardian, debo decir. Hasta Somewhere far Beyond (1992) se nos definía como una banda de speed metal melódico. En Imaginations plantamos las semillas de cómo podía sonar Blind Guardian. Es un álbum muy intenso. Creo que, con todos los temas que contiene, es uno de los discos más fuertes que hemos grabado hasta la fecha. No hay canción mala, estoy muy satisfecho con el álbum.

Yo creo que, tras los Keepers de Helloween, es el disco más influyente del power metal o speed metal melódico.

Quizá lo sea. Con lo que respecta a Blind Guardian, siempre he considerado Nigfhtfall in Middle Earth EL álbum, el más influyente que hemos hecho, el que realmente nos cambió, incluso hay gente que considera At the Edge of Time (2010) más influyente que cualquier otro.

Yo he estado en todos los álbumes, así que estoy extremadamente orgulloso de todos ellos. Imaginations es tan intenso… aún hoy no sé qué podríamos haber hecho mejor en ese disco.

Una o dos preguntas más, y esta es difícil teniendo en cuenta las diferentes etapas que ha tenido el grupo. Si tuvieras que escoger una sola canción que represente mejor la música de Blind Guardian, ¿cual sería?

Tengo que decir que, tras tantos años, sería “Time Stands Still”. Es una canción muy intensa, melódica y heavy, tiene una aproximación operística que más tarde definiríamos en nuestras orquestaciones clásicas. Tiene un enfoque muy épico a pesar de la longitud (5 minutos, no es demasiado para uno de nuestros temas), un estribillo gigantesco, también me gusta cómo quedó la lírica.

Esa sería la que considero más representativa. Si hablamos de la más exitosa…

¿“Mirror Mirror”?

“The Bard’s Song” podría ser una, “Mirror Mirror” o “Valhalla”.  Hay muchas, es una pregunta difícil, pero si es sobre gustos personales y sobre la forma en que la canción se me apareció, entonces es “Time Stands Still”.

¿Y la misma pregunta para D&W?

El nuevo álbum es muy fuerte, pero creo que mi canción preferida de D&W sigue siendo “The Gunslinger”. Está conectado a la forma en que la música y la letra trabajan juntas, y también está relacionado con mi ejecución vocal. Quiero decir, siento decirlo, pero como cantante la ejecución juega un papel  muy importante. Y “The Gunslinger” es como una montaña rusa emocional para un vocalista, y disfruté tremendamente cantándola en directo. No es fácil, pero muy disfrutable.

La última. ¿Qué escucha Hansi Kürsch?

Escucho mucho rock de los 70. Kansas, Black Sabbath… eso es realmente lo que más me llama, pero también escucho cosas como Billy Joel o Tory Amos. Todo depende del ánimo… sigo siendo un heavy, así que la new age es algo que escucho constantemente, así como lo nuevo de Magnum. Mientras sea buena música rock y contenga buenas melodías y atmósferas rockeras… eso es bueno.

Una última pregunta ha aparecido en mi cabeza. Soy un gran lector, y todos sabemos que Nightfall in Middle Earth está basado en el Silmarillion. ¿Hará algo similar Blind Guardian con otro libro?

Por el momento no, no en el nuevo disco. Habrá canciones inspiradas en historias fantásticas, eso es todo.

Si hablamos sobre un álbum conceptual, creo que mi primera opción sería Patrick Rothfuss, pero no hay nada planeado por ahora. Me encanta su forma de contar historias, así que si vamos en una línea nightfalliana, él ofrece el material correcto.

Muy bien Hansi, eso es todo por mi parte. Déjame darte las gracias por tu tiempo, estaremos atentos al nuevo álbum.

Esperad un álbum bueno y un álbum intenso. Habrá mucho de Hansi Kürsch en él, pero también algo de los otros chicos, ja, ja.

Estaremos atentos. Gracias

Hasta luego,  Xavi.

English

Hello?

Hello Xavi

How are you Hansi, thanks for your time.

I’m good. How are you?

Fine as well, happy to talk to you after following your career for 25 years.

Ha ha, it’s our 25th Anniversary, to say so, and now we speak for the first time. Not too bad!

Yeah. Well, besides giving interviews regarding the new Demons & Wizards album, what are you into? Something special?

I’m feeling like I’m always doing something special, at least special to me.

We started the pre production for the new album of Blind Guardian.

Oh, good.

Yes, some weeks ago, for the next regular heavy metal album and it’s proceeding very well. We hope to release that album in the first half of 2021 and the I hope to be back on the road with Blind Guardian in the second half of 2021. That’s what I’m working on apart of tones of interviews for Demons & Wizards.

As you say, you’re giving interviews for D&W, so let’s talk a bit about it. D&W are about to release a new album. I have to listen to it deeply, but at first hearing I find it darker than usual. Is it real or is it me? What can you tell us about it?

There’s no right or wrong, but what I can tell you is that you are not alone. A lot of people we have spoken to over the last two months have the same feeling, they consider it to be a darker album than the first two.

For Jon and me… yes, it has some very dark aspects but we wouldn’t consider it a dark album. It is pretty much in the tradition of what we intended to do and what we did on the first two. I would even say, in the first D&W album, our intention to create a dark album was bigger than on this one, but however, this one seems to appear dark to people, which is fine and it might be indicated by the album cover that’s sort of dark and the opening track, “Diabolic” that, without any discussion, is a very dark and intense song, and this might have set up the role for the whole album. That’s what people  get, the first track and also the lyrics, about Lucifer and the war against heaven , you know, deliver a dark feeling.

If I’m not wrong, this is the 3rd album of the band in 20 years. Why so few?

Well, we do it as a fun project. We consider it a band but we don’t depend on D&W, so whenever we join forces is for the pleasure of working together, and that makes it very special from the very first moment.

But, to say, it was never our intention to have a 15 years break between our second album and this one. So, aid so, we wouldn’t have minded have two or three more albums. It was simply for the tasks we had to accomplish with our main bands that made it impossible to make more albums.

But all the three albums have a very strong handwriting which defines the character of Jon and defines my character as a vocalist, and together makes it a very interesting blend, I would say, and this gives a justification of D&W.

Yes, for sure. Just to let you know, a mate of Science of Noise considers “The Fiddler on the Green” one of the most perfect ballads ever.   

Thank you, ha ha. Yes, that is what happens when we write songs together. There are, sometimes, moments that what happens is different of what happens in Blind Guardian or Iced Earth, and this moments, like in “Fiddler on the Green” have a strong potential to move people. Of course it is a great privilege to have this opportunity to work with Jon, and of course it is a privilege that you guys consider it one of the best ballads

Last summer you were touring to commemorate your first album. In fact I could see you in the Rock Fest Barcelona. Was this a syrenge of energy for the band? Did the band need this kind of tour?

Yes. We needed to bring back D&W to everyone, that’s one reason, and the other reason is also result of the simple fact that we are always working in a very tight timeframe regarding D&W, because we have so many obligations, me with Blind guardian and Jon with Iced Earth, that we can hardly spend time together, specially not on the road, so when this request came in it was a great opportunity for us to make everything happening at the same time: album recordings and this live shows, because now it is the time to go back to our main bands. So if we did not do it in 2019, there would not be any D&W shows at all, because we for sure have no chance in playing in 2020 and, as it looks, there won’t be any chance to play in 2121.

I had the impression that many many people was waiting for this moment, to see Jon and me playing on stage together with D&W. There were so many people on all the shows we played. This alone gave justice to the decision of playing.

Well, you were right before the headliners, so I guess people really wanted to see you.  

Yes, I was really happy about that. Of course, King Diamond is a very big band and D&W has not the most experience in playing live, but you can fell the lust of playing on stage, and you could feel it of everyone on stage. It was a perfect line up we had in the band, and that head us to make it a successful tour .

In that tour you had a line up made of.member of BG anf IE. Will this line up go on?

I wouldn’t not mind having the same guys again. Let’s put it that way, there’s nothing cast in stone regarding D&W, the only two constant pillars are Jon and I. We will always be around whenever something is going to happen regarding D&W, but having Markus and Frederik with me from Blind Guardian and Jake from Iced Earth and Joost from Ayreon was a perfect match, we had a great chemistry on stage. If we went live again with this guys again, life would be easier, so at the moment we would prefer that a lot.

Also in that tour, you played “Valhalla” of Blind Guardian and “I Died for You” of Iced Earth. What’s your favorite track of Iced Earth?

Is “A Question of Heaven”.

Good taste!

When we toured in 2000, they performed “A Question of Heaven” and I loved it. What we need it on this tour  were easy going songs, songs that people could relate to, sing along, like “Valhalla” or “Welcome to Dying”, as well as “I Died for You”, that’s the reason we went for these songs. That is one of my favorite songs, but if we did this again, I would probably prefer “Melancholy”.

Well, I was going to ask about “Valhalla”, but you’ve just answered it, so let’s jump to the next question. Let’s talk a bit about Blind Guardian. A couple of months ago you released a new album. People says that, as it is quite peculiar, it shouldn’t have Blind Guardian name on it but yours. What do you have to say about it?

Ha ha. We made it Blind Guardian AND Twilight Orchestra to make sure it’s part of Blind Guardian universe, but it’s not Blind Guardian, so the album it’s not released under Blind Guardian to make it this way. It is a collaboration of me and André, so there’s not only Hansi Kürsch, for sure. André is not taking part in the performance because he is not a professional classical orchestra musician and it would have sounded strange to have him in there.

At one point we decided that the original idea of this album was to have a pure orchestral album with my sort of storytelling singing. We accomplished that on this one, and we could involve the band as well and people would not complain about.

For us it was a very successful attempt to what we wanted to do and, honestly, I don’t think too much if the album is suitable for Blind Guardian or not. For sure is in the tradition of NightFall in Middle Earth (1998) even though there is no band related to it, but the philosophy of the music is pretty much the same.

Will there be a tour? Would it have a full orchestra?

There will be a tour but we are first going to release the next regular Blind Guardian album with the band, so it’s not a pure Hansi Kürsch album, and when this is accomplished, we will be on the road with Blind Guardian again, and at that point, we are intending to do some orchestra shows as well. Expect that happening at the end of 2021 or beginning of 2022, but it needs a lot of preparation. Getting the right people…it’s not so easy. It’s a completely different story than a heavy metal tour, we have to prepare ourselves a little bit different. But it’s going to happen.

You have answered the next question but I will make it anyway. Is this a new music line of the band or, in the next Blind Guardian album, we will hear the traditional heavy metal sound?

It’s going to be more traditional metal but always considering what Blind Guardian has done since Beyond the Red Mirror (2015), so it’s not an easy album, that’s for sure. There will be some very progressive elements , there will be less orchestration than there is on Beyond the Red Mirror, so it’s more a heavy metal album, and as every Blind Guardian album it contain surprises, songs you have never heard before and probably you would not expect us to play something like this, but there’s a handful of songs which I would consider to be more in the speed metal direction.

As I told you in the beginning, I have been following your career for 25 years, so that means that this year is the 25th Anniversary of Imaginations from the Other Side (1995). I’m preparing a special review about it, but besides that, could you tell us what did that album mean for the band?

First of all, we are aware that it is the 25th Anniversary, and we may come up with a special edition for this. When we toured in 2016 and 2017 we performed the Imaginations album in it’s entire beauty a couple of times, so we might like to do a little bit of as documentary or a DVD that goes along with the album itself.

Imaginations was deliberation of Blind Guardian, I have to say. Up to Somewhere far Beyond (1992) we were defined as a melodic speed metal, I would say. Imaginations we XXX the fields of what Blind Guardian could sound like a lot. It’s a very intense album. I think, with all the songs in there, is one of the strongest albums we have recorded to date. There is no weak song in there, I’m really grateful about the album.

I think after the Keepers of Helloween is the most influential album in power metal, or melodic speed metal.

Maybe it is. Regarding Blind Guardian, I’ve always considered NightFall in Middle Earth to be THE album, the most influential one we have done, that really changed us and some people might might be appreciating At The Edge of Time (2010) more than any other album.

I’ve been involved in all these albums, so I’m extremely proud of all of them. Imaginations is such intense… even today I do not know what could we make better on this album

One or two questions left. If you had to choose one song that represents Blind Guardian, which one would it be?

I have to say, after all these years, it would be “Time Stands Still”. That is a very intense, melodic heavy metal song, it has that operatic approach that we defined later on in all the classical orchestrations. It has a very epic approach even though of the length of the song, it has a gigantic chorus, I also like the way the lyrics come for this song.

That would be my most representative song. If we speak about the most successful song, it’s either…

«Mirror Mirror»?

«The Bard’s Song» could be one, «Mirror Mirror» or «Valhalla». I mean, there are many. It’s a difficult question, but if it is about taste and the way the song appeared to myself then it would be “Time Stands Still”.

And the same question but for D&W?

The new album is strong in its entirety but I think my most favorite song of D&W is still “The Gunslinger”. That is also connected to the way music and lyrics work together, and it is also related to my vocal performance. I mean, I’m sorry to say, but as vocalist hat always place a very important role for me. And “The Gunslinger” is sort of emotional roller coast ride for a vocalist and I enjoyed that song on stage tremendously. It’s not easy to sing but is very joyable.

And the very last question. What does Hansi Kürsch listen to?

I’m listening to a lot of 70s rock. Kansas, Black Sabbath… that is what I’m really amazed by, but I’m also listening to stuff like Billy Joel or Tory Amos. It really depends on the mood… I’m still a meatlhead, so the new age is something I’m constantly listening and so is the new Magnum album. As long as it’s good rock music and it contains a good sense of melodies and some rockfish atmospheres… that’s good.

A last question just popped up my head. I’m a great reader, and we all know NightFall in Middle Earth is based entirely in The Silmarillion, so will Blind Guardian do something similar with any other book?

Not at the moment, not in the new album. It will be individual songs inspired by fantasy stories. If we speak about a whole concept album with Blind Guardian, I think Patrick would be my first choice, but it’s nothing we are planning at the moment. I really like this way of storytelling, so if we go in a more nightfallist folkloristic direction then, for sure, he delivers the right material.

Ok, Hansi, so that’s everything from my side. Let me thank you for your time, and we’ll expect the new album.

Expect the new album and expect an intense album. There will be a lot of Hansi Kürsch on it but also a bit of the other guys, ha ha.

We will. Thanks a lot.

Bye, Xavi.

Xavi Prat
Sobre Xavi Prat 383 Artículos
Llevo en esto del heavy más de media vida. Helloween y Rhapsody dieron paso a Whitesnake y Eclipse, pero Kiske sigue siendo Dios. Como no sólo de música vive el hombre, la literatura, Juego de Tronos y los tatuajes cierran el círculo. Algunas personas dicen que soy el puto amo, pero habrá que preguntarles por qué.