Entrevista a Conrad Keely, vocalista y guitarrista de …And You Will Know Us by the Trail of Dead: ‘No teníamos ningún respeto por nada, eramos tan egocéntricos e irreverentes’

Conrad Keely, de Trail of Dead: “A veces la mejor forma de tratar con el dolor es creando, sacándole algo bueno a la tristeza»

…And You Will Know Us By The Trail Of Dead, probablemente la única banda de post-hardcore que tenga una reseña de 10 sobre 10 en Pitchfork, están de vuelta con su décimo álbum, que se publicará el 17 de enero de 2020. El cantante Conrad Keely regresó a Austin, ciudad donde se formó el grupo, después de estar cinco años viviendo en Camboya. En el nuevo disco, Keely detalla “la tristeza de marcharse de un lugar amado”. Esta es una transcripción de la divertida y
relajada entrevista que tuvimos por Skype.

Español

¿Cómo te sentiste al regresar a Austin después de años viviendo en un lugar tan diferente?

Me alegré de volver. A diferencia de otras parte de Estados Unidos, Austin siempre ha sido un hogar para mí, un lugar que entendía. Antes de mudarme había estado viviendo en Nueva York, y me resultó bastante desagradable para mi estilo de vida. En cambio Austin tiene una familiaridad y una comodidad que apreciaba. Eso no hizo más fácil partir, pero entendí que pasamos por diferentes períodos de nuestras vidas, y ese fue un período en el que me permití vivir un cierto estilo de vida que solo podía experimentarse realmente allí. De vuelta aquí era el momento para volver al trabajo, a las responsabilidades… el fin del sueño.

En enero lanzaréis un nuevo álbum llamado «X: The Godless Void and Other Stories». Su primera canción «The Opening Crescendo» parece tener unos monjes cantando de fondo, ¿no es así?

Sí, monjes camboyanos. ¡Es un canto funerario! Hice un montón de grabaciones exteriores en Camboya. Una de las cosas que más me gusta de ese sitio es que a menudo te despiertas con el sonido de cantos. Son diferentes rituales que se realizan, a menudo para bodas o cualquier otra cosa. Recuerdo que uno de los momentos mas mágicos fue después de la muerte del Rey de Sion: hubo cantos funerarios que se prolongaron durante días fuera del palacio real. ¡Fue
increíble! Quería incluir eso como parte del álbum.

Cada vez que escucho “Don’t look down” me cuesta quitármela de mi cabeza. Tanto la guitarra como la línea de voz se combinan de una manera brutal. ¿Cómo se compuso esa canción?

Apenas lo recuerdo, porque la escribí en Camboya. De hecho, en ese momento no era unacanción para Trail of Dead. Estaba trabajando en ideas para mi segundo álbum en solitario, pero luego decidí llevar ese álbum en una dirección completamente diferente, con lo cual el material que ya había escrito tenía más sentido para Trail. ¡Esas canciones se escriben a sí mismas!

También hicisteis un videoclip para «Don’t Look Down». Cuando lo vi, inmediatamente me vino a la mente la película «Walking Life».

Cuando hice ese video, estaba experimentando con muchas apps baratas de tuning en el iPad, y también me encontraba muy inspirado por Richard Linklater después de ver un documental sobre él en un programa llamado American Masters. Me impresionó su espíritu al hacer películas: hacerlas es solo. Cuando comenzó a hacer Slacker [película de 1991] no pasó por ningún estudio. Simplemente se dijo: «¡Quiero hacer una película y voy a hacerla!». Sabíamos que necesitábamos un video, y había personas que la discográfica nos había traído para proponernos ideas para el video… Siempre he odiado el tema de los videoclips, principalmente porque nunca me gustó la forma en que otras personas intentan interpretar de qué se trata; nunca me pareció correcto.
Entonces, pensando en la filosofía de Richard Linklater, pensé: «bueno, ¡lo que tengo que hacer es aprender a hacer videos yo mismo! Ya no quiero tener que lidiar con ningún director, ni siquiera con los cámaras». ¡Pues lo filmamos todo nosotros mismos! En cierto modo, ese video es solo una forma de aprender a hacer un video.

¡Pues felicidades! El vídeo me encanta. ¿Verdad que hay imágenes de Camboya?

¡Oh sí! Hay una foto de Kuala Lumpur, y la gran estatua que sale es de las cuevas de Batu. El tren es el que va a Kampot, el monumento que se ve desde el tuk-tuk es el monumento a la independencia. Pero también hay imágenes un viaje mío… La toma de las personas que bailan con el tío que toca la gaita es de Bretaña, en Francia! Eso fue genial, debido a la cultura celta que tienen allí, y por tanto también lo incluí.

Igual que con“Don’t look down”, tengo una experiencia similar al escuchar el estribillo de “Lost Songs” [del disco “Lost Songs»]. ¿Hay una conexión entre las dos canciones?

Bueno, hacía mucho tiempo que no pensaba en Lost Songs… Definitivamente se trata de dos inspiraciones distintas. No es que haya una gran conexión, aunque obviamente la conexión principal es que se trata de la misma banda [risas]. Por cierto, ¿alguna vez escuchaste la versión alemana?

¿¿Versión alemana de «Lost Songs”??

Sí, ¡existe! Me tuvieron que ayudar con la letra, pero sí, grabamos toda la canción en alemán. ¡Tienes que encontrar dónde puede estar eso! ¿Desde dónde llamas?

Llamo desde Barcelona, España, para una revista llamada Science of Noise.

¡Qué bien! He estado leyendo un libro sobre la historia de Barcelona llamado “La Catedral del Mar».

Sí, ¡aquí es un libro famoso! Su autor [Ildefonso Falcones] es de la ciudad.

¡Un libro genial! Vi un poco de un programa de TV sobre él, pero el libro es mucho más interesante, ¡realmente bueno!

Hablando de Barcelona, me pregunto si estáis planeando venir a tocar por aquí.¡Oh sí! ¡Siempre estamos planeando ir a España! [risas] Déjame ver las fechas de la gira…

Probablemente en primavera o verano. Estuvimos por allí no hace mucho en Madrid y en Barcelona. Así que seguro que volvemos.

Volviendo al nuevo álbum, encuentro sorprendente la tensión que se construye la segunda mitad de «Children of the Sky». También me hizo reflexionar sobre la letra. ¿Quiénes son esos niños del cielo?

Esa es una canción bastante triste. En realidad fue una de las canciones más tristes de escribir para mí. Habla sobre una amiga mía que se suicidó hace un par de años, y supongo que los niños del cielo son esas personas que perdemos. Nos vigilan desde allí arriba. Fue algo emotivo, y una de las últimas canciones escritas para el disco. Espero que la pueda escuchar desde donde está… en el cielo. A veces, la mejor manera de lidiar con ese tipo de dolor es crear algo… sacarle algo bueno a tristeza.

Estoy absolutamente de acuerdo [pausa larga]. La línea de guitarra en «Something Like This» me recuerda a «Another Morning Stoner» de «Source Tags & Codes». ¿También sientes esa conexión?

Estuvimos tocando mucho de «Source Tags» en concierto el pasado año, y eso me ayudó a reconectar con el álbum. Esa canción surgió de forma bastante natural, de hecho fue una broma, porque al escribir la letra, al llegar el estribillo estaba pensando… cuando intentas tocar una canción pero no puedes acordarte de cómo sigue… y estaba cantando [Conrad canta] «y las palabras eran algo así como…» Así es como surgió esa canción, y será también el próximo video que publiquemos, en el que estoy trabajando actualmente.

¿Qué recuerdos tienes de la época en que se publicó «Source Tags»?

¡Oh, no recuerdo nada porque íbamos siempre tan jodidos! [risas] Lamentablemente, cuando recuerdas cosas que hiciste hace mucho tiempo, lo que veo es ser un inmaduro, un niño arrogante. No teníamos ningún respeto por nada, ¡no nos importaba! Eramos tan egocéntricos y estábamos tan atrapados por lo que estábamos haciendo… y también eramos muy irreverentes. Obviamente respetábamos a nuestros héroes y a las bandas con las que crecimos, pero en cuanto a otras cosas que ocurrían musicalmente en ese momento, pensaba que era horrible. Odiaba todo lo que sonaba en la radio… lo cual es gracioso, porque ahora escucho a muchas de esas bandas y he aprendido a apreciarlas realmente, me encanta mucha de la música que antes no me gustaba. Qué ironía, ¿verdad?. Pero, joder, éramos jóvenes, ¡no puedes esperarte otra cosa! Y de eso se trata, de crecer.

Varios de vuestros discos comienzan con una o varias voces recitando el nombre del grupo. ¿Se ha convertido en una especie de tradición?

Supongo que es solo porque el nombre es un tipo de canto, o un mantra, y se puede interpretar de muchas maneras diferentes… Lo siento, estoy trabajando en una postal en este momento. [Conrad muestra la postal]Tengo una página en Patreon, y a la gente que se suscribe a mi patreon les escribo postales, las
envío, las imprimo y esas cosas… Esto es para uno de mis patreons, cada mes les envío una postal.

Supongo que el nombre [de la banda] se puede interpretar de muchas maneras, y siempre bromeamos de dónde viene y esas cosas. Un «trail of dead” para mí significa: lo muerto, que es el pasado, la parte anterior de tu vida. Tú avanzas. Lo que está muerto es el pasado, o sea todo lo ya ha sucedido, y con este álbum así es como nos sentimos, como habiendo entrado en una nueva encarnación y dejando atrás el peso muerto, mudando las pieles por así decirlo.

En vuestro disco anterior «IX», la canción “Like Summer Tempests Came His Tears”contiene una sección de cuerdas que crea un momento maravilloso. ¿Cómo abordáis la composición y grabación de ese tipo de arreglos?

Estudié piano y música clásica desde niño, así que hay muchas formas clásicas que realmente trato de aportar a lo que hacemos. Por ejemplo, en este álbum tenemos un motivo que se repite para cada canción. La progresión de acordes [menores] I-III-II-IV que aparece en la apertura se convierte en los acordes de la segunda canción, luego regresa en la parte del medio de la tercera canción, luego es el tema central en»Don’t Look Down «, también es la progresión de» Gone «,
aparece en la última canción, y en «Children of the Sky” crea el motivo de la parte del medio. Es un motivo que envuelve todo el disco, y se trata de un concepto clásico que a menudo se usa como un artilugio para crear un sentido de unidad dentro de una obra. ¿Tiene sentido? [risas]

Bueno, también quería saber sobre los arreglos de cuerdas orquestales. ¿Los tocáis vosotros o quizás otra gente?

En este álbum tuve que grabarlos yo. Teníamos planeado hacerlo con una sección de cuerdas, pero quizás al final nos dio pereza… Grabé trozos con el violonchelo y la viola, los dupliqué, ¡y eso fue todo! En la canción que mencionabas [«Like Summer Tempests Came His Tears»] del álbum anterior
tuvimos mucha suerte. Había una chica joven que se encontraba en El Paso, en el estudio donde estábamos grabando, y resultó ser una violonchelista increíble. Fue ella quien tocó el cello en esa canción. Le pasé los arreglos que yo había hecho en el piano, y ella grabó lo que había en esas partituras.

En una entrevista con Echoes And Dust mencionabais la posibilidad de publicar la música instrumental salida de las sesiones de «IX». ¿Es algo que todavía tenéis en mente?

Bueno, ¡es algo que todavía tengo en un disco duro! [risas] No sé, ¡quizás! Ahora mismo estoy trabajando en un disco instrumental. No estoy seguro de cuánto de ese material voy a usar. A veces simplemente quiero componer desde cero, a menos que me encuentre muy atascado con alguna idea. Entonces sí que tiro hacia atrás y repaso lo que hemos hecho en el pasado. Hay muchas otras cosas que quiero explorar, así que veremos si alguna vez uso algo de ese material.
También estás escribiendo una novela…[Conrad muestra un documento en papel] ¡La estoy editando! ¡Dame tiempo para terminar! [risas] Ya está casi terminada.

¡Qué bien! ¿Cómo surgió la idea de usar material de tu libro en las canciones de Trail of Dead?

Siempre intenté unir los dos proyectos. El libro habla de festivales rituales… ¿Viste el video que acabamos de publicar? Es el nuevo single del álbum, «Into the Godless Void», y se pueden ver escenas de la aeronave del ritual. Esa es una de las premisas del libro, comienza en esa nave. El libro siempre está ligado a la música.»Into the Godless Void» es en realidad un libro dentro del libro, escrito por un explorador aeronáutico del cielo, refiriéndose a la circunnavegación de lo que se conoce como el anillo del cielo. Así es como apareció ese título, así que ya sabes, siempre hay vínculos con el libro. Por ejemplo, la canción «Blade of Wind» no trata sobre la realidad en absoluto, sino puramente sobre mi libro. Nadie lo entenderá hasta que salga el libro, ¡así que
tendréis que esperar!

¡Esperaremos pacientemente! Está bien saber que el libro está casi a punto.

Bueno, aún le queda un poco, pero al menos estoy ya en el proceso de edición.

Los miembros de la banda sois Jason y tú. ¿Qué proceso seguisteis para elegir el resto de la formación?

Tienen que saber tocar sus instrumentos… [risas], tenemos que poder estar en un autobús con ellos durante una semana o más… Ahora tenemos una nueva formación, y esta vez Jason y yo queríamos que vivieran aquí, en Austin. La última formación tenía dos miembros que vivían lejos, y yo también vivía lejos… todos vivíamos en distintas partes del mundo, y se hizo realmente difícil mantenernos unidos. Cuando me mudé a Austin, estando Jason también aquí, simplemente
pensamos: vamos a asegurarnos de que todos vivamos aquí esta vez, para que podamos reunirnos y crear más fácilmente.

Van a ser ya 10 álbumes que hayáis publicado, incluido el nuevo. ¿No es difícil elegir qué canciones tocar en directo? ¿Qué es lo que más valoráis al crear un set-list?

Personalmente valoro tocar canciones que sean divertidas, ¡tienen que ser divertidas! Me encanta tocar «Children of the Sky” porque es la bomba tocarla en directo. La considero un gran solo de batería, y estamos todos juntos tocando sobre ese solo, porque Jason se vuelve loco en ese tema, así que es muy divertido seguirle el ritmo. Por lo tanto, al crear un set, simplemente se trata de disfrutarlo.

Me sorprende lo fácil que tú y Jason os intercambiáis entre cantar y tocar la batería. ¿Cómo sienta eso durante un bolo?

A veces somos bastante torpes, tropezamos con los acordes y se ve un poco ridículo… [risas] Quiero decir, sienta muy natural, no hay nada en mi cabeza que cambie de instrumento. Todo es música. Tocar la batería no es tan diferente de tocar el piano, ambos son instrumentos de percusión, e incluso la forma en que tocamos la guitarra es también muy percusiva. En ese sentido, no me parece raro en absoluto.

Por tanto, ¿podríamos decir que después de calentar tocando con la guitarra ya estás a punto para cambiar a la batería?

Si… ¡o no! [risas] Quiero decir, el instrumento más difícil es la voz, eso es lo que te mata. Mientras puedas cantar, entonces todo va bien. Sobre la guitarra… no se me ocurre un instrumento más fácil que la guitarra, da igual lo que hagas con ella. La parte difícil de la batería es la exigencia física que conlleva, debes tener la energía y resistencia necesarias para tocar los tambores. Pero hay trabajos mucho más difíciles, ¡te lo digo!

¡Estoy de acuerdo! OK, ¿hay algo que quieras agregar?

¡Me encanta el vino español! [risas] Tengo muchas ganas de volver a Barcelona. ¡La echo de menos! Cada vez que regreso y veo la Sagrada Familia, verla crecer… van a terminarla pronto, ¿verdad? ¿La van a terminar?

Bueno, todavía faltan algunos años… Dicen que terminarán en 2026.

¿De verdad? Ostras… Cuando fuimos por primera vez allí en 2001, fue la hostia porque cumplí 30 años en Barcelona. Fue un momento muy memorable. En aquel entonces se notaba que la Sagrada Familia estaba muy inacabada. Pero la última vez que regresé pensé: ostras, han hecho mucho en 10 años, ¡la terminarán muy pronto! Será interesante cuando la acaben. Y finalmente, mirad el nuevo video cuándo tengáis la oportunidad, veréis muchas de las escenas animadas del libro en él.

¡Lo miraremos!

¿Sabes qué es eso? [Conrad señala una foto en la pared] Es famosa por ser una de las cantantes en español más vendidas de todos los tiempos en Estados Unidos…

Me pregunto quién es.

¡Linda Ronstadt! Hay un documental que acaba de salir sobre ella, ¡es jodidamente increíble! Ella es una de mis grandes héroes. Esa es ella [foto] cuando era muy joven, cuando estaba en los Stone Poneys. Su documental es bastante notable, y sus álbumes en español son increíbles si te gusta la música de mariachi mexicano. ¡Mírala, es genial!

OK, ¡gracias por el consejo!

Y esa es [Conrad señala una segunda foto en la pared] Joni Mitchell, mi otra gran héroe… Bueno, ¡pasadlo bien!

English

Conrad Keely, from Trail of Dead: «Sometimes the best way to deal with pain is to create something good out of the sadness»

…And You Will Know Us By The Trail Of Dead, probably the only post-hardcore band to have a 10 out of 10 album review in Pitchfork, are back with their 10th album, to be released on January 17th, 2020. Vocalist Conrad Keely returned to the band’s hometown of Austin following five years in Cambodia, and the new album sees Keely detailing “the sadness of moving away from a place that I’d loved”. This is a transcription of the fun, laid back interview we had over Skype.

How did it feel coming back to Austin after all those years in such a different place?

I was glad to come back. As opposed to some other part of the United States, Austin has always been a home-base to me and it’s a place that I understood. Before I moved away, I’d been living in New York and I found that pretty much distasteful to my lifestyle, but Austin had a familiarity and a comfort that I appreciated. It didn’t make it any more easier to leave, but I understood that we kinda go through different periods of our lives, and that was one period where I was allowed to live a certain lifestyle that could only be really experienced there, but coming back here was a time to return to work, to kinda like return to responsibilities… the end of the dream.

In January you will release a new album called «X: The Godless Void and Other Stories”. Its first song «The Opening Crescendo” seems to feature some background monk chantings, isn’t it?

Yeah, Cambodian monks. It’s a funerary chant! I had a lot of opportunity to do a bunch of different field recordings in Cambodia. One of the things I love the most about that area was that you’d often wake up to the sound of chanting, different rituals that were being done, often for weddings or anything. One of the most magical times I remember was after the King of Sion died – there was funerary chanting that went on for days outside of the royal palace. It was amazing! I wanted to include that as part of the album.Whenever I listen to “Don’t look down” I can’t hardly remove it from my head afterwards.

Both guitar and voice lines combine in such a fantastic way! How was that song composed?

I barely remember cause I wrote that one in Cambodia. At that time it wasn’t actually for the Trail of Dead. I was working for ideas on my second solo album, but then I decided to take that album into a completely different direction, and so the material that I’d written for it made more sense for
Trail. Those songs kinda write themselves! You also did a videoclip for “Don’t Look Down”. When I watched it, it immediately came to my head the movie “Walking Life”.

When I made that video I was experimenting with a lot of very cheap tune apps on the iPad, and also very inspired by Richard Linklater after watching a documentary on him in a show called American Masters, and it stroked me his ethos on making movies: he would just do them himself. He wouldn’t go through the studio system when he started making Slacker [1991 film]. He said: “I wanna make a movie and I’m just gonna do it!”.

We knew we needed a video, and we had some people that the label had brought to propose video concepts, and I always really hated dealing with videos, mainly because I never liked the way other people try to interpret what we were about; it never seemed right to me. So, thinking about Richard Linklater’s philosophy, I was like “well, what I need to do is just learn how to make videos myself! I don’t wanna have to deal with any directors anymore, even camera people». We would just shoot the whole thing ourselves! In a way, that video is just a way of me learning how to make a video.

So congrats! I just love it. Seems that some footage comes from Cambodia?

Oh yeah! There’s one shot of Kuala Lumpur, regarding that big statue is from from the Batu Caves. The train is the one going to Kampot, the monument you see from the tuk-tuk is the independence monument. But there is also one shot from a trip of mine… The shot of the people dancing with the back-pipe person in the middle is from Brittany, France! That was really cool, cause of the Celtic culture they have over there, and I included that as well.

Like with “Don’t look down”, I had a similar experience when listening to the chorus of “Lost Songs” [from the “Lost Songs” album]. Do you see a connection between both songs?

Well, I haven’t really thought of Lost Songs in a while… They are definitely two different inspirations. Not too much of a connection, but obviously the main connection is just being by the same band [laughs]. By the way, did you ever hear the German version?

A German version of «Lost Songs”??

Yeah, there is! I had to be coached through the lyrics, but yeah, we recorded the whole song in German. You gotta try to find where that is somewhere! Where are you calling from?

Calling from Barcelona, Spain, for a magazine called Science of Noise.

Nice! I was just reading a book about Barcelona history called “Cathedral of the Sea” Yeah, that’s a big book here! The author [Ildefonso Falcones] is from the city.
A cool book! I saw a little bit of the TV show, but the book is much more interesting, really good!

Talking about Barcelona, I was wondering if you are planning to come to play here.

Oh yeah! We are always planning to come to Spain! [laughs] Let me check the tour dates… probably in the spring or summer. We were there not too long ago in Madrid and through Barcelona. So we’ll definitely come back, absolutely.

Coming back to the new album, I find amazing the tension that builds up in the second half of “Children of the sky”. It made me wonder about the lyrics. Who are those children from the sky?

That’s a fairly sad song, actually, one of the more sadder songs for me to write. It is about a friend of mine who committed suicide a couple of years ago, and I guess that children of the sky are those people that we loose. There are looking down on us. It was kind of emotional, and one of the last songs to be written for the record. I hope that she hears it from where she is… in the sky. Sometimes the best way to deal with those kinds of pain is to create something… something
good out of the sadness.

I totally agree [long pause]. The guitar line on “Something Like This” reminds me of “Another Morning Stoner” from “Source Tags & Codes”. Do you also feel that connection?

We were playing “Source Tags” in concert a lot this last year, and that helped me to reconnect to the album. That song came about quite naturally, and it was a joke, you know, because when I wrote the lyrics in the chorus I was thinking… when you are trying to play a song but you can’t remember how it goes… and I was singing [Conrad sings] “and the words kinda went something like this…” That’s how that song came about, and that’s also the next video that we’ll put out,
which I’m currently working on.

What memories do you have from the times that “Source Tags” got released?

Oh, I don’t have any memories because we were so fucked up at the time! [laughs] Sadly enough, when you look back upon things that you did a long time ago, what I remember is just being immature, an arrogant kid. I felt we didn’t have any respect for anything, we didn’t care! We were just so self-centred and caught up in what we were doing, and we were very irreverent. Obviously we had respect for our heroes and the bands that we grew up with, but as far as like other things that were happening musically at the time, I thought it was horrible. I hated all the stuff that was on the radio… which is funny, because now I’d look back on a lot of those bands and I learn to really appreciate and like a lot of the music that I didn’t like during that time. That’s a bit of an irony there. But, fuck, we were young, it’s to be expected! That’s what growing up is about.

Several of your albums, including the new one, start with a voice or voices going over the band’s name. Has it become a sort of tradition?

I guess it’s just because the name is kind of like a chant, or a mantra, and it can be interpreted in a lot of different ways… Sorry, I’m working on a postcard right now. [Conrad shows the postcard]I have this patreon site, and people that subscribe to my patreon… I wrote them postcards, send them off, make them prints and stuff… So this is for one of my patreons, every month I mail them a postcard. I guess the [band’s] name can be interpreted in a lot of ways, and we always joked where it came from and stuff. A trail of death, or a trail of dead, sometimes for me kinda means: dead that is a past, previous part of your life. You are moving on. What’s dead is the past, everything that happened before, and with this album that’s kind of how we felt, like stepping into a new incarnation and leaving behind the dead weight, moulting as it were.

In your previous album «IX», the song “Like Summer Tempests Came His Tears” contains a strings section that creates a wonderful moment. How do you approach composing and recording string arrangements?

I had studied classical arrangement early on as a kid, piano as classical music, so there’s a lot of classical forms that I really try to bring into what we do. For instance, on this album we have a repeating motif that goes to every song. The opening [minor] chord progression I-III-II-IV becomes the chord progression for the second song, and then it’s in the middle part of the third song, and then it is the theme in the middle of “Don’t Look Down”, and it’s the cord progression of “Gone”, and the cord progression on the last song, and in “Children of the Sky” makes the motif of the middle part. That motif wraps the whole record, and that’s a classical concept which is often used as a device to create a sense of unity within a work. Does that make sense? [laughs]

Well, I also wanted to know about the orchestral string arrangements. Do you play them yourselves or someone else?

On this album I had to record them. We had planned to get a strings section, but maybe by the end we were just too lazy… I played stuff on the cello and on the viola, doubled it, and that’s it! On the one you were talking about [“Like Summer Tempests Came His Tears”] from the last album we were quite lucky. We had a young lady who just happened to be out in El Paso at the studio we were recording, and she was an amazing cello player. So she played the cello on that.
I pre-arranged that on piano, so I just scored it for her before she played it.

In an interview with Echoes And Dust you mentioned the possibility of releasing instrumental music from the IX sessions. Is that something you still have in mind?

Well, it’s something I still have on a hard drive! [laughs] I don’t know, maybe! I am working on an instrumental record. I’m not sure how much of that I’ll use. Sometimes I just wanna compose from scratch, unless I’m really stuck for an idea. Then I go back and look at what we’ve done before. There’s a lot of other things I wanna explore, so we’ll see if I ever use any of that stuff. You have a novel-in-progress…[Conrad shows a paper document] I’m editing it! Give me time to finish! [laughs] It’s almost done.

Nice! So, how it came up the idea of using material from your book into Trail of Dead songs?

I always tried to tie them together. The book is about the festival times… Did you see the video that we just put out? It’s the new single of the album, “Into the Godless Void”, and you’ll see shots of the festival time airship in it. That’s one of the premisses of the book, it starts on that ship. The book is always kind of tied into the music. In fact, “Into the Godless Void” is actually a book in the book, written by a sky aeronautical explorer and it refers to the circumnavigation of what’s know as the sky ring. That’s how that title came from, so you know, there’s always ties into the book. For instance, the song “Blade of Wind” is not about reality at all, but purely about my book. No one will understand that until the book’s out, so everyone is gonna have to wait! We’ll patiently wait! It’s good to know that the book is almost there. Well, it’s gonna be a while, but at least I’m in the editing process.

The band members are Jason and you. Which process did you follow to choose the rest of the band’s line-up?

They have to know how to play their instruments… [laughs], we have to be able to be on a bus with them for a week or more… This time we have a new line-up, and Jason and I wanted them to live here in Austin. Our last line-up had two members that lived away, and I was living away, everybody was living in different parts of the world, and it got really difficult to keep things together. When I moved back here, and Jason’s here, we just thought: let’s just try to make sure
that everybody lives here this time, so we can get together and create more easily.

It’s gonna be 10 albums that you have released, including the new one. Isn’t it hard choosing which songs to play live? What are the things you value the most when creating a set-list?

For me personally, I value playing songs that are fun, they have to be fun! I really like playing “Children of the Sky”, it’s really fun to play live. I think of it as a drum solo, and we are playing along with that drum solo, cause Jason fucking goes crazy, so it’s really fun to keep up with him. So when it comes to making a set, it’s about enjoying the set.

I am amazed on how easily you and Jason switch between singing and drums. How does that feel during a concert?

Sometimes is pretty clumsy, we trip over chords and kinda looks ridiculous… [laughs] I mean, it feels natural, there’s no thing in my head switching between instruments. It’s all music. Playing the drums is not that different from playing the piano, they are both percussion instruments, and even the way we approach guitar is very percussive. In that sense it doesn’t seem very weird at all.

Could we then say that once you’ve been warming up with the guitar you are already warmed up for the drums?

Yeah… or you don’t! [laughs] I mean, the hardest instrument is the voice, that’s the one that kills you. As long as you can sing, then you are OK. the guitar… I can’t think of an easier instrument than the guitar, it’s whatever. The hard part about the drums is just the physicality of the drums, you have to have the energy and the stamina to play the drums. There are lot harder jobs out there, I tell you that! I agree! OK, is there anything you’d like to add?I love Spanish wine! [laughs] I’m looking forward to coming back out there, and being back in Barcelona. I miss it! Every time I go back and see the Sagrada Familia, seeing it growing… they
are gonna finish it soon, right? It’s gonna be finished?

Well, still some years to go… They say they’ll finish in 2026.

Really? Wow… When we first went there in 2001 it was very memorable, because I had my 30th birthday in Barcelona. It was a very memorable time. Back then you could tell Sagrada Familia was very unfinished. But then the last time I came back I was like: wow, they’ve done a lot in like 10 years, they are gonna wrap it up pretty soon! It will be interesting when that’s done. Anyway, check out the new video when you get a chance, you’ll see a lot of the scenes from the book animated in it.

We will!

Do you know what that is? [Conrad points to a picture on the wall] She’s famous for being one of the best selling Spanish singing artists of all time in America…

I’m wondering who she is.

Linda Ronstadt! There’s a documentary that just came out about her, it’s fucking amazing! She’s one of my big heroes. That’s her [Conrad’s pic] back when she was really young, when she was in the Stone Poneys. The documentary about her is quite remarkable, and her Spanish albums are awesome if you like Mexican mariachi music. Check her out, she’s cool!

Ok, thanks for the tip!

And that’s [Conrad points to a second picture on the wall] Joni Mitchell, my other big hero… All right, have a good time!

Toni Feliu
Sobre Toni Feliu 26 Artículos
Toni es un apasionado de la música. Estudió violín e ingeniería informática. Sus gustos eclécticos, desde el hardcore/punk a la clásica, le permiten usar la música como terapia para no enloquecer (demasiado). Literalmente sin tiempo para pensar, toca la guitarra, el violín y el bajo en 3 bandas, se relaja como DJ y deambula compulsivamente por mogollón de conciertos molones.