Entrevista a Alex Skolnick

‘Mucha gente ha tardado quince años en aceptar que el metal es solo uno de los aspectos de mi música’

Leyenda del thrash metal gracias a Testament y leyenda de las seis cuerdas gracias a sus múltiples proyectos y falta de límites, Alex Skolnick es un personaje único en el mundo del metal. Por si no tenía suficiente, hace poco se embarcó en este nuevo proyecto llamado Metal Allegiance en el que une fuerzas con otros dos titanes como son David Ellefson y Mike Portnoy para intentar demostrar que una banda así puede ir mucho más allá de los nombres.

Me habían dicho que Alex era un tipo simpático y accesible, y lejos de comportarse como una estrella, me entretuvo al teléfono durante casi una hora, en la que hablamos extensamente de esta nueva banda, de Testament, de Slayer, de sus múltiples vertientes como músico, de su retirada del mundo del metal, de lo cerrados que son a veces los fans y de muchas otras cosas. Es larguita, pero vale la pena. ¡Vamos allá!

Español

SofN: ¡Señor Alex Skolnick! Aquí Albert, llamando desde España, ¿cómo estás?

Aquí Alex. Muy bien. ¿Cómo te va, amigo?

SofN: Me va muy bien, gracias. Acabo de volver de una de esas largas comidas y post-comidas familiares que hacemos habitualmente por aquí, así que estoy muy satisfecho… y lleno.

(risas) Esto suena genial.

SofN: Antes que nada, muchas gracias por tomar un tiempo para contestar estas preguntas para nosotros. Déjame que te diga que es todo un placer poder hablar contigo, ya que he estado siguiendo tu carrera desde principios de los noventa, así que ésta será especial para mí.

Muchas gracias. Es un placer para mí también hablar contigo.

SofN: Bueno pues, ¿en qué estás liado estos días?

Bien, hoy estoy de gira con Slayer, Lamb of God, Anthrax y Testament. Nos quedan un par de semanas, y este es nuestro segundo mes. La mayoría de los conciertos están agotando entradas, y hoy estamos en Texas.

SofN: Qué bien. Ésta es la gira de despedida de Slayer, ¿tenéis la sensación de que es un evento especial? ¿Hay una energía diferente en los conciertos que refleje esto?

Oh, absolutamente. Hemos tocado antes con ellos, tanto en los viejos tiempos como recientemente e incluso en el último par de años, pero ésta gira definitivamente parece tener un significado especial porque es la última vez que están ahí fuera. Están sonando genial, mejor que nunca, y la mayoría de ellos contuinuarán haciendo música, pero Tom, que es quién lo instigó todo, va a tomarse las cosas con más calma. Y se lo ha ganado. Está disfrutando de cada noche, y las audiencias están siendo increíbles.

SofN: Ya sabes que hay algunas bandas que le dan mucho bombo a estas giras de despedida pero luego se tiran años y años alargándolas. ¿Crees que está va a ser, de verdad, su última gira?

Oh sí. A ver, no me sorprendería que volvieran ocasionalmente para eventos concretos o cosas de esas, pero en lo referente a grabar un disco y hacer una gira mundial y todo este ciclo que han estado haciendo durante tanto tiempo, creo que ésto ha terminado. ¿Y quién puede criticarles por ello?

SofN: Claro, ya han hecho casi todo lo que tenían que hacer, eso seguro. Esta gira de despedida, por cierto, vendrá a Europa este otoño pero os vamos a echar en falta. Tenemos a Obituary, a los que también amo, pero mucha gente, incluyéndome a mí, pensábamos que vosotros encajábais perfectamente.

Tienes razón, y siento que no sea así. De todas maneras, pasamos la mayor parte del año pasado en Europa: hicimos los festivales de verano e hicimos la gira como cabezas de cartel junto a Annihilator. Además, estamos al final del ciclo de nuestro álbum, asi que no tenía mucho sentido volver ahora. En el pasado hemos adquirido este hábito de aceptar todas las giras que nos proponen, y eso hace que nuestro nuevo disco se retrase durante años y años (risas). Así que hemos decidido concentrarnos en el nuevo disco. Y algunos de nosotros estamos metidos también en otros proyectos, así que era hora de relajar un poco la vida en directo de Testament.

SofN: Y uno de estos proyectos que mencionas es del que vamos a hablar principalmente hoy. El nuevo disco de Metal Allegiance es el seguno trabajo de esta especie de supergrupo que te incluye a tí, a David Ellefson de Megadeth y Mike Portnoy de… bueno, de mil bandas. EL cuarto miembro es Mike Menghi, que no es tan conocido como el resto de vosotros pero que, por lo que sé, es la mente pensante detrás de todo el proyecto.

Correcto, sí.

SofN: Antes que nada, explícanos un poco como fue todo para juntar a estos músicos y empezar con esta nueva banda.

Todo empezó hace cosa de cuatro años. Nosotros estábamos girando con Motörhead y fuimos al crucero Motörboat. Entonces era más bien un grupo de versiones all-star. Hicimos un par de apariciones especiales y nos dimos cuenta que entre nosotros había muy buena química. Tocamos muy bien juntos. Conocía a los chicos de habérmelos encontrado muchas veces, y Testament y Megadeth hemos girado juntos, pero no había tocado nunca con ellos antes. Conocía a David Ellefson bien pero nunca habíamos tocado música. No estoy seguro como llegó a funcionar, pero después de esa Motörboat se pusieron en contacto conmigo y me dijeron que estaban pensando en sacar un disco. No querían grabar un disco de versiones, para qué, sino escribir nuestra propia música y tener a cantantes diferentes. Acepté intentarlo, nuestras sesiones fueron realmente bien y de ahí salieron las canciones de nuestro primer disco. Entonces Nuclear Blast se interesó por ello y estuvo de acuerdo en publicarlo. Y aquí estamos, a punto de sacar el segundo.

SofN: Es interesante, porque cuando escuchamos el primer disco, y viendo los nombres que os reuníais en él, mucha gente (incluido yo) pensamos que se trataba de una especie de divertido proyecto ocasional, así que nunca esperé que publicárais un segundo trabajo. Pero aquí está, y ni tan siquiera mucho tiempo después que saliera el primero. ¿Es ésta la confirmación de que Metal Allegiance no es solo una curiosidad sino una banda de verdad? ¿Te sorprendió el éxito del primer disco y ves un futuro para este grupo?

Sí, supongo que me sorprendió (risas). Es bastante interesante, porque algunos de mis proyectos favoritos y más exitosos parecen ocurrir por accidente. Es una situación completamente distinta, pero lo cierto es que tengo dos discos para publicar el mes que viene (risas), ya que también sale el nuevo disco de jazz de mi trío. Menciono esto porque cuando empecé ese proyecto a principios de los noventa, originalmente planeamos hacer una especie de metal fusión que todo el mundo esperaba que hiciera, pero solo para divertirme, paralelamente monté este proyecto de jazz acústico. Era solo un proyecto paralelo, pero me gustó tanto que cobró todo el sentido, así que se convirtió en una prioridad.

Y de una forma u otra creo que esto es similar, ya que nunca lo planeamos. Nunca dije «oh, voy a coger a unos cuantos tíos (y tías, que hay algunas mujeres geniales en el disco también), y montar este proyecto all-star de metal, pero todo tipo de metal, y yo seré el guitarrista principal.» Sencillamente ocurrió, siento que ocurrió por si mismo. En este sentido fue una gran sorpresa, pero por otro lado creo que los proyectos que ocurren de esta forma, orgánicamente, tienden a ser muy bien recibidos porque no es nada forzado. Creo que la gente se da cuenta cuándo algo es forzado.

Tenemos un gran sello con el que estamos muy felices, Nuclear Blast, uno de los mejores, pero se unieron a nosotros cuando vieron lo que estaba ocurriendo. No fue un proyecto de la industria musical en el que managers y discográficas intentaban que nos juntáramos. Fue totalmente lo contrario, y creo que la gente puede escuchar eso en la música: que es orgánico, que nos lo estamos pasando bien, que estamos siendo creativos y estirando nuestros límites. Hay cosas que probablemente no encajarían en nuestras propias bandas, que no tendrían sentido en un disco de Megadeth, de Testament, de Winery Dogs o de quién sea.

SofN: Quién sea de las mil bandas que tiene Mike Portnoy (risas)

¡Sí! (risas). Pero en este disco no hay límite. Me sigue gustando nuestro primer álbum, pero creo que allí nos esparcimos por todo el mapa e intentamos muchas direcciones distintas, desde thrash metal a prog metal a una especie de rock/metal moderno noventero… Creo que en este trabajo estamos un poco más centrados. Los simplificamos y contamos con menos colaboradores. Sigue habiendo gente fantástica, invitados fantásticos, pero siento que es más centrado que el primer disco.

SofN: La verdad es que estoy de acuerdo con eso. Este álbum suena quizás más compacto. Seguís teniendo un cantante distinto en cada tema y las canciones son algo distintas, pero la sensación general es muy compacta y coherente.

También fue así en el primer disco, y de hecho más aún (risas) porque allí había más cantantes. Había dos duetos y teníamos a Mark, que es nuestro cantante principal en directo. Mark Osegueda. Él está en un par de canciones en este disco también, pero no hay tantos cantantes si los sumas a todos. Y tampoco hay tantos guitarristas, así que para mí es muy divertido ya que realmente puedes oír mi sonido en él. Con Testament, en directo, soy guitarra rítmico y guitarra solista, al igual que en Metallica o en cualquier otra banda, que en directo ambos guitarristas hacen de todo, pero a menudo, en los discos, tenemos a solo una persona haciendo los ritmos.

En los dos primeros discos de Testament los dos hicimos rítmica, pero desde entonces los hace solo Eric. Creo que eso funciona bien para Testament, pero a mí también me gusta poder tocar los riffs por sí solos, y tocarlos como yo los oigo, ajustar el tono de mi guitarra y ser capaz de decir que ése es mi sonido. Así que toco todos los ritmos en este disco, excepto una parte que David Ellefson compuso y que toca él. También hago todos los solos excepto por tres guitarristas invitados, que son Andreas Kisser de Sepultura, que tocó en las partes más thrash, ya que él es un guitarrista de thrash fantástico. Está en un par de canciones. También tenemos a Nita Strauss, que intercambia conmigo en «King with the Paper Crown», con Johan de Amon Amarth a las voces. Son dos partes de guitarra realmente distintas. Y luego está mi viejo maestro Joe Satriani, que es el invitado en la canción que dá título al disco. Ahí también intercambiamos solo, lo que fue algo intimidatorio (risas) pero también muy divertido. Estoy muy contento en como salió todo.

SofN: Leí como Mike Portnoy decia que está muy contento de tocar en Metal Allegiance porque le da la oportunidad de tocar thrash metal, algo que nunca había podido hacer en ninguna de sus bandas. En tu caso, por supuesto, ya has estado tocando thrash durante gran parte de tu vida. ¿Qué es lo que esta banda te ofrece? ¿Es, como decías, la oportunidad de tocar también los ritmos y de definir como tienen que sonar las guitarras en este disco?

Sí, y creo que lo importante es encajar a la gente donde encajan. Creo que Joe Satriani podía haber tocado algo genial en «The Accuser», pero lo quiero oír al máximo de sus posibilidades, y pensé que «Power Drunk Majesty» tiene ese groove perfecto que le permitiría hacer aquello por lo que amamos a Joe. Y Andreas es un guitarrista de thrash tan bueno que realmente pone algo nuevo sobre la mesa. Pero comparado con muchos otros tipos de música, sí, es mucho más metal.

SofN: ¿Cómo es el proceso de preparación de un disco de Metal Allegiance? ¿Escribís las canciones con un cantanta en particular en mente? ¿Sabéis antes de empezar qué cantantes estarán disponibles? Asumo que el proceso será bastante distinto de lo que sería para una banda, digamos, «normal», siendo todos de varios sitios y estando involucrados en tantos otros proyectos que requieren de mucho de vuestro tiempo?

Creo que cada canción ocurre de forma distinta. Puedo apuntar a cada una de ellas y contarte una historia totalmente distinta sobre como se crearon. Por ejemplo, si miramos a «The Accuser», la primera canción: esto fue algo que maqueté yo mismo, se lo use a los chicos y les gusto. En realidad, es parte de otra canción que escribí que acabó en el Dark Roots of the Earth de Testament, en una canción que se llama «True American Hate». Lo que pasó es que Testament acabó usando parte de la canción al principio de «True American Hate», pero Eric esccribe un montón de letras sobre versos y usó uno que había escrito él, con lo que yo tenía este verso colgado en algun sitio. Lo llevé a Metal Allegiance y a todo el mundo pareció gustarle.

Ese salió a partir de mi demo, pero otros no fueron así. «Mother of Sin», por ejemplo, salió durante las sesiones de ensayo y grabación. Estábamos en el estudio y Mike Portnoy empezó a tocar esos ritmos. Ya sabes, el groove del estribillo y el groove de la intro (ndr. imita el ritmo de la batería) y yo empecé a tocar una serie de cosas encima. Lo grabamos y acabó siendo el riff principal que puedes escuchar, el primer riff. Y fuimos volviendo sobre ello una vez tras otra y sonaba realmente bien.

Para «Down of Silence», Mark Menghi tenía un par de ideas guardadas, incluido el estribillo y la intro. Nos las enseñó y construimos la canción a partir de ahí. «Voodoo of the Godsend», por ejemplo: David tenía esa guitarra que puedes oir en el verso. Él tocó eso, Portnoy sacó un ritmo de batería y yo una melodía para el estribillo y algunos cambios de tono y trabajamos en ello todos juntos. Y el resto de canciones normalmente salieron de una de estas maneras: alguno de nosotros tenía alguna parte sobre la que acabamos construyendo, o bien salió entre todos en los ensayos.

SofN: Está muy bien, porque con una banda así, con uno viviendo en Nueva York y el otro en Los Angeles, uno se podría esperar que todo se construyera en base a emails ariba y abajo y a cada uno de vosotros grabando en vuestros propios estudios. Me alegra ver que realmente se trata de una banda trabajando junta.

Bueno, hay un poco de todo. Las primeras sesiones fueron con Mike Mengui. Ellefson estaba aún en Los Angeles pero nos envió grabaciones de cosas en las que había estado trabajando, y recuerdo que nos gustó mucho lo que acabó convirtiéndose en «Voodoo of the Godsend». Hicimos otra sesión unas semanas más tarde con todos juntos. Ellefson voló a Nueva York para ello y hicimos el resto de las canciones en las que toca. Así que fue un poco de todo. Hubo intercambio de emails para empezar, pero el trabajo esencial ocurrió con todos en la misma habitación.

SofN: En lo referente a vuestra encarnación en directo, todos los conciertos que habéis hecho hasta ahora han estado basados en versiones. El último de ellos, por ejemplo, fue ese homenaje a los «Fallen Heroes» en California. ¿Tenéis planes para una gira o para conciertos en los que toquéis vuestros propios temas? Quizás con algunos cantantes invitados, como una especie de Avantasia a la americana.

Woooah, para serte sincero, es muy complicado (risas). Hemos ido aprendiendo sobre la marcha, y creo que lo que funciona bien para este proyecto son los eventos. Por ejemplo, hemos hecho un par de fiestas de presentación de los discos. Hicimos una para el primer álbum, que fue genial, y tenemos otra el mes que viene. Y ahí habrá como una docena de gente que participa en el disco. Pero son conciertos ocasionales. Tocamos en el NAM, y ese fue grande. Fue muy bien, y la gente parece decir que ha sido el mejor que hemos dado por ahora. Antes que eso tocamos en el crucero, el «Shiprocked Cruise», y mi primera vez tocando on ellos fue en el Motörboat. Hicimos el Bloodstock Festival, en Inglarerra, y el Loud Park Festival, así que creo que ayuda mucho si se trata de un evento donde almenos alguna de nuestras otras bandas ya está ahí, ya sea en los cruceros o en los festivales.

Organizar una gira es muy complicado. Solo como ejemplo, estábamos pensando dar algunos conciertos en Europa este verano, y sacar el disco antes. Entonces la gira con Slayer se alargó, algo que ni tan siquiera los propios Slayer se esperaban. Anthrax, incluso, tuvo que cancelar algunos festivales. Esas cosas pasan, y pasan muy a menudo. Tienes que estar preparado para subirte a una gira así si te pasa por delante de las narices. ¿Quién lo hubiera pensado? «¡La primera manga ha agotado entradas! Ahora hay una segunda manga». Sí, claro que vamos a hacerlo, pero todas estas cosas hacen que montar una gira para Metal Allegiance sea muy complicado, ya que sé que yo dependo de Testament, Ellefson depende de Megadeth…. y muchas veces han sido conciertos de Megadeth los que han salido de la nada. Imagínate que a Megadeth le ofrecen la gira de Iron Maiden. ¿Qué vas a hacer? ¡No puedes decir que no a eso! Así que cuando se confirmó la segunda manga de Slayer, les dije a los chicos que tenemos que pensar en nuestra vida en directo en base a eventos. Es un proyecto de eventos, y confío en que vayamos a hacer más y más eventos, ya que de momento ha ido genial. Creo que estas expectativas son más realistas.

SofN: Lo entiendo perfectamente, sí. Mencionabas antes que estás a punto de publicar también el nuevo disco de Alex Skolnick Trio, y a parte de eso has estado involucrado en un montón de bandas a lo largo de tu carrera. Por ejemplo, hiciste el disco de world music hace algunos años, con colaboraciones de músicos de alrededor del mundo. Todo eso te convierte en una absoluta rara avis dentro del mundo del metal, cuyos fans muchas veces no son especialmente receptivos a influencias externas. ¿Sientes que a veces la escena metálica es demasiado cerrada o demasiado endogámica? ¿Cómo han reaccionado a estos proyectos paralelos tus fans históricos de Testament?

Bueno, definitivamente han se han ido abriendo a ello con los años. Al principio, wow, solía leer las cosas más horribles sobre mí. Pensarías que había matado a alguien. Así de mal era. ¡Como me podía atrever a tocar otros tipos de música! Pero por supuesto, eso es ridículo (risas), y a según que gente ha tardado más de quince años en acostumbrarse. Creo que a día de hoy está bastante aceptado que el metal es una cara de lo que hago, pero no es la única, y ciertamente gasto mucho tiempo escuchando y tocando muchos estilos de música, y hay música hecha por gente que no tiene nada que ver con el metal que me encanta. Y eso no quiere decir que no me guste el metal, pero nunca entendí esta idea de que tenías que ser totalmente exclusivo.

Sinceramente creo que, de una forma u otra, es casi una manera de desaprovechar el talento, ya que para tocar bien la guitarra o la batería hace falta mucha técnica (risas). Hay mucho trabajo detrás de tocar bien, así que puedes aplicar estas habilidades a muchísimos más estilos, abrirte y trabajar con tipos de músicos muy distintos. Nunca entendí por qué debería limitarme. Ahora parece totamente aceptado, más y más a medida que pasan los años. Hay fans e incluso miembros de otras bandas que se me han acercado y me han dicho «Hey! Secretamente me gusta lo que haces, incluso el jazz y el blues». Y es genial, porque ahora no es como antes. Hace poco me encontré con un guitarrista, Dave Davidson de la banda Revocation.

SofN: ¡Oh, me encantan!

¡Sí! Y es una banda tremendamente metal, pero hey, él toca jazz a nivel profesional. Hace unos años era el único tío que hacía eso, y le conté que estaba muy feliz de no tener que estar solo (risas). Con los años me he ido encontrando un montón de gente del mundo del metal a quién le gusta el jazz, incluso Zakk Wylde, por ejemplo. Él siempre me dice (ndr. imita una voz profunda y ruda, con acento sureño): «Hey bro! Me gusta el jazz que haces… yeah». Él no toca jazz, pero lo aprecia, y hay muchos como él, pero Dave de Revocation es el guitarrista que he oído ser capaz de agarrar una guitarra y sustituir directamente en un concierto de jazz. Si algún día me cayera a última hora de un concierto junto a un pianista y un contrabajista y necesitara un sustituto, le podría llamar a él sin problemas. Es bonito ver que hay gente que no tiene miedo de caminar hacia esa y expander su estilo y su influencia.

SofN: ¿Crees que la escena en general es más abierta ahora que antes, especialmente los jóvenes?

Sí, creo que es mucho más abierta. Y también acepta mejor que la gente esté en más de una banda, algo que antes no hacía casi nadie. Bueno, quizás genteo como mi amigo Mike Portnoy está en demasiadas bandas (risas y pausa)… sin cometantarios (más risas), pero está muy bien, ya no es un tabú. Incluso al máximo nivel de la industria musical puedes ver a alguien como Dave Grohl, que tiene a los Them Crooked Vultures y todos esos otros proyectos fuera de Foo Fighters, y no pasa nada.

SofN: Supongo que a día de hoy es algo más sencillo involucrarse en proyectos distintos con gente distinta, ya que no tienes que estar físicamente metido de la misma manera que veinte años atrás y puedes intercambiar un montón de ideas y grabaciones a través de internet. Además, quizás esa especie de aura de misticismo que rodeaba a las bandas antes hacía que los fans vieran como poco menos que una traición que alguien hiciera algo fuera de su banda principal. Y ahora en cambio, no solo parece que la gente esté más abierta a ello, sino que incluso se celebra. ¿Crees que la tecnología ha jugado un papel decisivo en este sentido?

Sí, y creo que la gente necesita tiempo para aceptar ideas diferentes. Algunas de las bandas con las que crecimos, como Judas Priest o Iron Maiden, por ejemplo, siguen una especie de plantilla en la que no haces nada más. Pero incluso eso ha cambiado ahora, ya que Steve Harris tiene otro proyecto (British Lion). Pero durante mucho tiempo así fue. Tú estás en una banda y en ningún otro sitio. Recuerdo cuando Kiss hicieron los discos en solitario, y la gente decía que ahí se empezaron a romper, porque los egos se hicieron demasiado grandes (risas).

Pero creo que ahora se acepta mucho más, y creo que es eso es algo bueno si te consideras a ti mismo un músico completo, y eso es lo que soy yo. Trabajo con músicos que tocan jazz, blues jazz rock o metal, y para mí no hay razón para no saltar de unos a otros al igual que hay ingenieros o productores que trabajan con proyectos muy distintos y no parece ser un problema. Siempre me suelo fijar en alguien como Rick Rubin, que produce desde Slayer a Johnny Cash o a los Red Hot Chili Peppers. Todo es buena música. ¿Por qué un músico no debería hacer lo mismo?

SofN: A parte de tus propios proyectos, también colaboras con muchas otras bandas. Por ejemplo, hace poco ví que grabaste un solo para una banda de dooom / sludge de la que no recuerdo el nombre ahora, y también participaste en el disco del saxofonista Ofer Assaf….

Oh sí, Ofer es un saxofonista israelí que conocí hace unos años, cuando volví a la universidad para estudiar música. Recientemente he estado tocando también con Stuart Hamm, que es el primer artista instrumental con el que toqué cuando era más joven en los noventa. Hemos estado tocando juntos mucho en los últimos años. Él buscaba un saxofonista y le recomendé a Ofer, que funcionó genial y acabamos haciendo algunos conciertos con él y com Chad Wackerman a la batería, tocando funk de Zappa y Holdsworth. Y sí, también trabajo con Ofer en su propia música. Tenemos un par de vídeos, y creo que es un gran compositor y un artista realmente genial.

SofN: Y mostrando que estás abierto a este tipo de colaboraciones, ¿recibes muchas oferta para participar en proyectos? Hacer un solo aquí y allí, mezclarte con músicos de muchos tipos… ¿cómo filtras eso? ¿Hay muchas cosas a las que les dices que no?

Sí, digo que no a menudo (risas). Por supuesto, para empezar el tiempo es finito, y solo quiero participar en proyectos que me gusten de verdad. Quiero limitar mi vertiente más metal a Testament y Metal Allegiance. Creo que esto cubre mucho metal y no siento la necesidad de ir más allá. Con el resto de mi tiempo quiro cubrir otros territorios: jazz, blues, funk… lo que sea. Pero sí, me piden a menudo que colabore en discos y que havga solos. Tuve que decirle que no a algunas cosas bastante bien pagadas, la verdad (risas), porque no me acababa de gustar la música y no quiero poner mi nombre tras música de la que no estoy orgulloso. Creo que a largo plazo acabas pagando el dejar que tu nombre se asocie con cosas de las que no estás 100% seguro.

Pero ocasionalmente, se te acerca alguien realmente bueno. Hay una banda de Mexico que se llama Maligno, por ejemplo. Grabé un solo para su último disco porque realmente me gustó su propuesta. Muy rollo Sabbath, pero puesto al día. Y claro, en 2004 o así hice lo mismo con Lamb of God, que en aquel momento eran bastante nuevos pero a mí ya me parecieron una gran banda. Entonces yo aún no estaba de vuelta en el metal, sino que seguía en mi época de perfil bajo. Justo estaba comenzando a tocar cosas más duras, acostúmbrandome a ello de nuevo. Pero en seguida pensé que esa banda era muy buena y que iban a hacer cosas grandes, así que por supuesto acepté hacer el solo con ellos. Oh, claro, y también toqué con Rodrigo y Gabriela, que son excelentes músicos. Son fans del metal pero les acabó por gustar mucha de la improvisación jazz y del material acústico que me gustaba a mí. Y lo tocan con energía metal. Cuando alguien así se acerca a mí, entonces por supuesto que voy a participar.

SofN: Quizás por todos estos intereses, en una ocasión mencionaste que no te veías como un metalero envejecido tocando en una banda de metal…

Oh sí (risas)

SofN: Pero ahora no solo Testament parece vivir un nuevo pico de popularidad desde que volviste a la banda, con tres últimos discos muy exitosos tanto en términos de calidad como de respuesta, sino que también te has embarcado en un nuevo proyecto como es Metal Allegiance. Lemmy decía que si piensas que eres demasiado viejo para el rock’n’roll, entonces es que lo eres. ¿Sientes que te estás haciendo demasiado mayor para el rock’n’roll?

Es divertido eso (risas). Pero por suerte estoy en muy buena forma, la banda suena genial y todo el mundo está tocando bien, así que no lo siento como algo viejo ni mucho menos. No nos sentimos como atletas que acaban los conciertos super cansados y que deberían tomárselo con calma. No queremos llegar a ese punto, pero no creo que estemos ni por asomo cerca de ese punto. Pero en algun momento en el tiempo me veo como un tipo de guitarrista distinto. O quizás seguiré tocando este tipo de música, pero sabes, a mí me gusta saltar de las plataformas y comportarme en el escenario como si tuviera veinte años (risas). Y aún puedo hacerlo unos cuantos años más pero no me veo llegando a la edad de jubilación y haciendo eso.

SofN: Supongo que podemos conectar eso con lo que está haciendo Slayer. Ellos han decidido dejarlo estando aún en la cima en vez de hacerlo arrastrandose por los escenarios. Supongo que es una buena decisión de cara a los recuerdos que vayamos a guardar de ellos, porque todos conocemos algunas bandas que quizás han continuado demasiado tiempo.

Creo que Slayer lo están haciendo de una manera que tiene todo el sentido del mundo, porque están sonando mejor que nunca y aún están excitados por ello. Incluso Tom, que fue quién instigó la retirada, se lo está pasando genial. Pero claro, si piensa en otro disco, otra gira, y luego empezar de nuevo… bueno, por dentro no lo siente. Si continuaran no tendría tanto valor, así que esta fira final tiene mucho sentido. Pero bueno, tampoco es que hayan terminado después de la gira, ya que en otoño se van a Europa, luego creo que vuelven aquí, en verano harán algunos festivales… Será un ciclo bastante largo, pero ha cogido un sentido especial por haber tomado esa decisión. Creo que es sabio, y definitivamente mucho mejor que el forzarte a repetir el mismo proceso una vez tras otra.

SofN: Definitivamente las últimas veces que he visto a Slayer han sonado increíbles. No voy a decir mejor que nunca, porque siempre han sonado realmente bien, pero sin dudad tengo muchas ganas de volver a verlos este otoño.

Sí, con Paul y Gary ahora suenan realmente compactos. Es cierto que les llevó un tiempo recuperarse de la pérdida de Jeff y luego el cambio de batería, con lo que fuera que pasara ahí, pero ahora están en un momento de forma increíble, y nunca piensas «Oh, ojalá los hubiera visto hace unos años». Están tan enchufados como puedas imaginarte.

SofN: ¿Y qué ocurre con Testament? ¿Cuáles son vuestros planes para el futuro próximo? Vuestro último disco salió hace cosa de un par de años, ¿estáis listos para empezar con el siguiente?

Sí, hace ya un tiempo que estoy pensando en ideas, y las he ido grabando a medida que salían. Como he comentado antes, una de las razones por las que no vamos a Europa con esta gira es porque nos enredamos a aceptar todas las giras que se nos presentan. Eso ha pasado antes y acaba por retrasar el disco un par de años. Preparar un disco requiere realmente no estar en la carretera, y especialmente en una gira como ésta, ya que cada día le quieres dar el 100% al show y es imposible entrar en el estado de creatividad necesario para componer nueva música. De golpe te dicen, mira, quedan 90 minutos para el show time, y eso es un estado mental completamente distinto. Y después del concierto estás exhausto y tienes que recuperarte, así que creo que necesitamos de cuatro a seis meses sin salir de gira. Aún puede haber algun concierto ocasional, tenemos un festival bastante grande en Mexico en octubre, y luego está ese «Metal and Beer» festival en el que vamos a tocar un par de discos en su totalidad.

SofN: ¿Ah, sí? ¿Cuáles?

The Gathering y The New Order.

SofN: ¡Ostras, The Gathering, qué sorpresa! Me encanta ese disco, aunque tú no estés en él. (risas)

(risas) Sí, lo sé, es un gran disco. Así que aún haremos alguna cosita aquí y allí, pero cuando haces un tour tan grande como el que estamos ahora, tu energía se va toda al tour.

SofN: Lo entiendo, sí. Bueno, pues esto viene a ser todo, ha sido genial poder hablar contigo. Gracias por tu tiempo y te deseo lo mejor en este concierto y también en el resto de la gira. Has dicho que os quedaban un par de semanas, y luego te vas de gira con tu trío.

Sí, pero no es una gira muy larga, son más bien algunos conciertos aquí y allí. El concierto de presentación y luego shows en Nueva York, Chicago y Los Angeles. El disco sala el 14 de septiembre.

SofN: Qué es solamente una semana después del de Metal Allegiance.

Sí, exacto. Originalmente se suponía que el de Metal Allegiance iba a salir durante el verano, pero al final se ha movido a ahora, así que sí, todo saldrá en septiembre.

SofN: Serás trending topic en septiembre…

Sí, sí, ¡eso espero! (risas). Con el trío haremos algunos shows más, pero nada ni remotamente parecido a esta gira. Y eventualmente vendremos a Europa durante algunas semanas.

SofN: ¿Y pasará por España, esa visita?

Eso espero, sí, ya que nunca hemos estado en España. Hemos estado en Italia, Francia… pero, con el trío, aún no en España. Intentaré ver si podemos venir también.

SofN: Perfecto, esto sería divertido de ver. Bien, pues ahora sí, muchas gracias por tu tiempo y por la extensión y el detalle en tus respuestas. Ha sido un placer, y te deseo la mejor de las suertes con todos tus discos y todas tus giras.

Gracias, gracias. Suena bien. A mí también me ha parecido una buena charla.

SofN: ¡Adiós!

English

SofN: Mr. Alex Skolnick! This is Albert, calling from Spain, how are you?

This is Alex. Very good. How are you doing, my friend?

SofN: I am doing very well, I just had one of those big lunches and post lunches we do normally have here, so I am very satisfied (and full).

(laughs) That sounds terrific.

SofN: Well, first of all, thank you very much for taking the time to answer these questions for us. Let me tell you that it is such a pleasure to be able to speak with you, as I have been following all your career since the early nineties, so this is gonna be a special one for me.

You are very welcome, It’s a pleasure for me to talk to you too.

SofN: So, what are you up these days?

Well, today I am on tour with Slayer, Lamb of God, Anthrax and Testament. We have about two more weeks to go, and this is our second month in it. Most of the shows are selling out and we are in Texas today.

SofN: Cool. This is actually the goodbye tour of Slayer, does it feel like an special event? Do the shows have a special energy reflecting this?

Oh, absolutely. We’ve played with them before, back in the old days and also recently, even in the last couple of years, but yes, this one definitely seems to have a special meaning because it’s the last go around. They are sounding great, better than ever, and most of them are going to keep doing music, but Tom, who is the one who instigated it, is gonna slow down a bit. And he’s earned it. He is having a great time every night, and the audiences have just been amazing.

SofN: You know that there are several bands that have been marketing this farewell tours and then they milk it for years. Do you believe that this is gonna really be that last tour they do?

Oh yeah. I mean, I wouldn’t be surprised if they get back together for one-offs or stuff like that, but as far as doing a record, then a world tour and the whole cycle that they’ve doing for so long, I think that’s done. And who can blame them?

SofN: Of course, they’ve done most of what they had to do already, definitely. This farewell tour is coming to Europe this fall and we will be missing you. We have Obituary, whom I love too, but many people, including myself, thought you were a really good match.

You are right, but I’m sorry it couldn’t work out. We anyway spent most of last year in Europe: we did the whole summer festivals and we did the whole headlining tour with Annihilator. We are at the end of our album cycle, so it just didn’t make sense for us to go back. We’ve gotten into this habit in the past where we just accept every tour that comes along, and this makes our next record delayed by many many years (laughs). So we’ve decided to concentrate on the next record. Also, some of us have also other projects that we are doing, so it was just time to slow down the Testament touring cycle.

SofN: And one of these projects you mention is the main one we are going to talk about today, which is the new Metal Allegiance album, which is the second effort from this sort of supergroup comprising you, David Ellefson from Megadeth and Mike Portnoy from thousand bands. The fourth member is Mr. Menghi, which is not as well know as the rest of you, but he is the mastermind of it all as far as I know.

Correct, yes.

SofN: How did it all go for it to work on the first place, to bring all these musicians together and start with this band?

I first came with it about four years ago. We were touring with Motörhead and we went to the Motörboat cruise, and at that point it was really more like an all-star jam of covers. We did a couple of special appearances, and we noticed that we had a really good chemistry. We played really well together. I knew the guys from running into them, and Testament and Megadeth have toured together, but I hadn’t played with any of them before. So I knew David Ellefson well but we never actually played music. I am not even sure how it did work out, but after that Motörboat they all got hold of me and said that they’ve been thinking of putting out a record, and they didn’t want to put out a record of covers, because what’s the point, but instead write some original music and have different singers on it. So I agreed to give it a shot, our sessions went really well and we ended up writing the music for the first record. Then Nuclear Blast got interested and agreed to come aboard and put the first record out. And now we are about to do the second record.

SofN: It’s interesting, because when we listened to the first record, many people (and me too) thought that it was some sort of a fun one-off from this really all-star line up, so I didn’t really expect a second one to come up. Now you have it, and not even long after the first one. Is that the confirmation that Metal Allegiance is not just a curiosity but a proper band? Were you surprised by the success and do you see a future for it?

Yes, I guess I was surprised (laughs). Well, it’s kind of interesting, because some of my favourite and most successful projects seem to happen by accident. It’s a completely different situation, but I actually have two records coming out next month (laughs), because I also have a jazz guitar album going out by my trio. And I just mention that because we originally planned to do the electric kind of fusion metal album that everybody expected me to do, but just for fun, on the side, I did this acoustic jazz project. It was just a side project, but it felt so good and it just made a lot of sense, so it became a priority.

And in a way I think this is similar, as it was never planned. I never said, «oh, I am gonna get together with a bunch of guys (or girls, since they are some great women in the record too), and do this all-star project that’s gonna be metal, but all types of metal, and I am gonna be the main guitarist on it». It just kind of happened, it feels it happened by itself. In that sense it was a big surprise, but on the other hand I find that projects that happened that way, organically, tend to be very well received because it’s not forced. I think the audiences can tell when something is forced.

We have a great record label that we are all very happy with, Nuclear Blast, one of the best, but they joined up with us when they saw what was happening. It wasn’t like some music industry project where managers and record label people were trying to put us together. It was the complete opposite, and I think that audiences can hear it in the music, that is organic, we are having a good time, we are being very creative and stretching boundaries. There are things there that might not be right for our individual bands, that good not fit on a Megadeth record or on a Testament record or Winery Dogs or whatever.

SofN: Whatever thousand bands Mike Portnoy has (laughs)

(laughs) Yes! But on this record there is no limit. I still like the first record, but I think we went all over the map and tried so many different directions. It goes from thrash metal to prog metal to slightly more kind of modern rock / metal nineties… I think on this one we were a little more focused. We streamlined it and we had less personal. We still have some great people, some great guests, but it feels more focused that the first record.

SofN: I actually do agree with this. It sounds possibly more compact. You still have a different singer in each song and the songs are slightly different, but the overall feeling is very tight and coherent.

Which we did on the first record too, and actually more (laughs), because we had more singers. We actually had two duets, and we had Mark, who is like our main singer live, Mark Osegueda. He is on a couple of tracks on this one as well, but there’s not as many singers if you add them up. And there’s not as many guitar players either. So for me is kind of fun because you get really to hear my sound on it. With Testament, live, I am a rhythm guitarrist and a lead guitarrist, just like with Metallica or any other band, their guitarrists are rhythm and lead live, but often with the records you have only one person doing the rhythms.

On the first couple of Testament records we both did rhythms, but since then Eric does them, which I think it works great for Testament but I also like to play the riffs by themselves, and play them how I hear them,work on the guitar tone and be able to say that that’s my guitar tone. So I am playing all the rhythms on this, except one part David Ellefson came up with it and he is blanded in there. Then I am also doing all the solos except for three guest soloist, who are Andreas Kisser from Sepultura, who played more on this thrash side of things. He is such a great thrash guitarrist, and he is on a couple different songs. Then we have Nita Strauss, who trades off with me in «King with a Paper Crown», with Johan from Amon Amarth on vocals. And they are very different kinds of guitar parts. And then my old teacher Joe Satriani is the guest on the title track, and we get to trade off, which is a little intimidating (laughs), but it was a lot of fun. And I am really happy with how it turned out.

SofN: I read that Mike Portnoy said that he is very happy with playing in Metal Allegiance because it gives him an outlet to play thrash metal, something he has never had in any of his bands. In your case, of course, you have been playing thrash for most of your life. So what is what this band gives to you? Is it the ability to play the rhythms and to define the guitar sound exactly as you want?

Yes, I sort of think that you wanna fit people where they fit. I am sure that Joe Satriani could play something great on «The Accuser», but I want to hear him at his best, and I just felt like «Power Drunk Majesty» really has this great groove and I just knew he would be able to do his thing that we all like him for. And Andreas is just such a great thrash player and he really brings something different to the table. But compared to lots of those other music, yes, it’s much more metal.

SofN: How does the process of preparation of a Metal Allegiance album work? Do you write the songs with a particular singer in mind? Do you know beforehand which singers will be available? I assume that the process is quite different from what I would call a «normal» band, being all from different places and being involved on many other time consuming projects.

I think each song happens in a different way. I could point to each song and tell a totally different story about how it came about. For example, if I look at «The Accuser», the first song, that was something I had demoed on my own. I just played the guys the demo and they liked it, and it was actually part of another tune I wrote that ended up on Testament‘s Dark Roots of Earth, on a song called «True American Hate». What happened was that Testament ended up using part of the song at the beginning of «True American Hate», but Eric writes a lot of lyrics past the verses, and he had one of his own that he used, so I had that verse sitting around. I brought it in and everyone seemed to like it.

So yeah, that one was really built off my demo, but others were not like that. «Mother of Sin», for example, came about during the band sessions. We were in the studio and Mike Portnoy was just playing those grooves. There’s a groove for the chorus, the groove for the intro (ndr. Imitates drum), and I just played a bunch of things over it. We recorded it and it ended up being the main riff that you hear, the first riff. We just kept going back to that and it felt really good.

For «Down by Silence», Mark Menghi had a couple of ideas laying around, including the chorus and the intro. He presented those to us and we built off that. «Voodoo of Godsend», for example, David had this guitar part that you hear in the verse. He just played that, Portnoy came up with the beat, I came up with the melody for the chorus and the key changes and we all worked on it together. And then the rest of the songs usually came about one of those ways: one of us would have parts of it and we built off it or we’d all come up with it together.

SofN: It’s cool, because with a band like that, with one living in New York and the other one in Los Angeles, you might expect that you would just send stuff over and record everything in each ones home studio, but I see that it has been really a band working on it together.

Yeah, I mean it’s a little of both. The first sessions were with Mike Menghi, and Ellefson was still in Los Angeles, but he sent us recordings of things he ha been working on, and I remember we really liked the part that ended up becoming «Voodoo of the Godsend». Then we did a second session a few weeks later where we all were there. Ellefson flew out for that one, and we did the rest of the songs that he plays on. So yes, was a little of both. There was the emailing just to get started, but all the essential work happened when we were in the same room.

SofN: In terms of your live version, all the shows you have been doing so far have been based on covers. The last one you had, for example, was this «Fallen Heroes» remembrance in California. Do you have plans to do a proper tour or to play sets based on your own music for Metal Allegiance? Maybe with several guest singers, as some sort of american version of Avantasia.

Wooah, I have to be honest, it’s very difficult (laughs). It’s been a learn as you go kind of process, and I think what really worked well for the project are events. For example, we’ve done a couple of album release shows. We had the one for the first album, which was great, and we have another one coming for the next month. And that’s gonna have about a dozen people from the record. But those are occasional shows, and then we played in the last NAM show, and that was a big show. That went really well, and people seem to say that it was the very best one yet. Before that we played on the cruise, the shiprocked cruise, and again my first time playing with them was the Motörboat cruise. We’ve done the Bloodstock Festival, in England, and the Loud Park Festival, so I really think it helps when it’s an event where at least some of our other bands are gonna be there, either one of the cruises or one of the festivals.

To book a tour it’s so difficult. Just to give an example, we were planning to do some shows in Europe this summer, even ahead of that, and actually release this album earlier. And then the Slayer tour got extended, and even Slayer wasn’t expecting it. And Anthrax had to pull out of a bunch of festivals. But that happens, and it happens all the time. You have to be ready to just jump on a tour like that if it happens. I mean, who saw that happen? «The first leg is suddenly sold out! There is a second leg now». Yes, of course we are gonna do it, but all these things make it hard to book something for Metal Allegiance, when we know I am vulnerable to Testament, Ellefson is vulnerable to Megadeth… and a few times have been Megadeth shows that just came up like that, out of the blue. Or imagine, Megadeth have just been offered the Iron Maiden tour. What can you do? You can not say no to that! So when the second leg of the Slayer tour came up, I just told the guys that we just have to think of our live setting like events. This is an event project, and hopefully will do more and more events, and the events have been going great, but I just think that this is more realistic.

SofN: I perfectly understand, yes. You were mentioning that you are about to release also an album with the Alex Skolnick Trio, and you have been involved in so many bands and collaborations, in and out of metal, throughout your career. You did the world music album a few years ago, with collaborations from musicians from all over the world, for example, and all these makes you a real rara avis within a metal world whose fans, many times, are quite unwlcome to weird external influences. Do you feel that sometimes the metal scene is a bit too close or a bit too endogamic for this? And how do your traditional Testament fans receive all of these side projects from you?

Well, they’ve definitely grown much much more open to it. At first, I mean wow, I used to read the most horrible things about me. You would’ve even think that I killed someone. That’s how bad it was. How did I dare play other music! But of course it is so ridiculous (laughs), and it has taken over fifteen years for people to kind of get used to it. I think now it’s accepted that metal is one side of what I do, but it’s not the only side, and I certainly I spend a lot of time listening and playing lots of styles of music, and I love music made by musicians that have nothing to do with metal. This doesn’t mean I don’t like metal, but I never got this idea that you have to be so exclusive.

I honestly think that it’s almost a waste of talent in a way because to play metal guitar or metal drums takes a lot of technique (laughs). It’s a lot of work for the ones who play really well, and you can apply that to so many other styles, open up and work with so many other types of players, so I just never understood about limiting yourself. But now it seems really accepted. I think over the years, more and more, I would have fans or even members of other bands pull me aside and say «Hey! I actually secretely like what you are doing, even the stuff that’s blues and jazz». It’s great because also now it’s not that crazy. I met a guitarrist recently, Dave Davidson from the band Revocation.

SofN: Oh, I love them.

Yes! And it’s a very heavy metal band but hey, he plays jazz on a professional level. A number of years ago I was the only guy that did that, and I was telling him that it was nice that I didn’t have to be alone (laughs). Over the years I have met a lot of guys in metal that like jazz, even like Zakk Wylde, for example. He always tells me (ndr. imitates big rough voice with southern accent) «Hey bro, I love your jazz stuff… yeah». He doesn’t play it, but he appreciates it, and there is a lot of guys like that, but Dave from Revocation, he is the one metal guitar player I’ve heard that can pick up a jazz guitar and could sub on a gig. You know, if I couldn’t make a gig with a piano player and an upright bass player and I need a substitute, I can call him with no problem. So it’s nice to see that there’s other guys out there that are not afraid to go on that direction and expand.

SofN: Do you think that the whole metal scene, maybe the younger fans, are also more open now than they were when you started the trio in the early nineties?

Oh yeah, I think it’s much more open. There’s also an acceptance of people doing more than one band, which used to be also almost unheard of. Well, now maybe guys like my friend Mike Portnoy do too many bands (laughs)… no comment… (more laughs) But it’s fine, it’s not such a tabu thing anymore. And even at a high level of music industry you will see somebody like Dave Grohl, who is got Them Crooked Vultures and he’s got all these other projects outside Foo Fighters, and it’s not a big deal.

SofN: I guess these days is easier also to be involved in different things with different people, as you don’t have to be physically involved as much as you used to maybe twenty years ago, and still quickly exchange a lot of ideas and recordings via the internet. Also, maybe that same mysticism that surrounded the bands before made fans see it almost as treason to do something outside their main band. Now it seems that everybody is more open to it, even celebrate it in a way. Do you think technology has maybe made a big difference in this regard?

Yeah, I think that takes time for people to accept different ideas. Some of the bands we grew up with, like Judas Priest or Iron Maiden, for example, they have a sort of template where you don’t do anything else. Although now that’s changed! Steve Harris has another project now (British Lion). But for the longest time, this was what it was. You do a band and you don’t do anything else. I remember Kiss did all the solo records, and people said that this was when they started to break up, because all the egos got too big (laughs).

But I think it’s become more accepted and I think it’s a good thing if you consider yourself an all around musician, and that’s what I am. I work with musicians that mostly play jazz, mostly play blues, or jazz rock or also metal, and to me there is no reason you can’t dance around, because there are also recording engineers and producers who bounce from one project to another, and doesn’t seem to be a problem. I always use to look up at somebody like Rick Rubin, who goes from producing Slayer to Johnny Cash to the Red Hot Chili Peppers. And it’s all good music. And why not for a musician to be able to do the same type of thing.

SofN: Besides your own projects you do a lot of collaborations with many bands. For example, I saw lately that you recorded a guest solo for a sludge / doom band I don’t remember now the name, or you also played in an album by the saxophonist Ofer Assaf…

Oh yes, he is a sax player from Israel that I met a few years ago when I went back to university to study music. Recently I have been also playing with Stuart Hamm, who is the first instrumental artist that I played with back when I was younger in the nineties. We have been playing together a lot in recent years. He wanted a sax player and I recommended Ofer, which worked out great and we ended up doing some shows with him and Chad Wackerman on drums, doing funk by Zappa and Holdsworth. And yes, I am also working with Ofer in some of his own music. We have a couple of videos out, and he is a great composer and a really good artist.

SofN: And by showing that you are open to these sort of collaborations, do you receive a lot of requests to participate in many projects? I mean, to do a guest solo here and there, or to mix with musicians of many types…. how do you filter that? Are there a lot of things that you say no?

Yeah, I do say no to a lot (laughs). Of course to start with there is only so much time, and I only want to do projects that I like doing. With the metal stuff I am happy keeping that at Testament and Metal Allegiance. I feel like that covers so much metal around that I don’t feel the need to go beyond that. With the rest of my playing I want to cover other territories: jazz, blues, funk… whatever. But yes, I do get asked to play on recordings and to do guest solos. I had to turn down some actually pretty well paying ones too (laughs), just because I didn’t really like the music and I don’t want to put my name out there for music I can’t get behind. I think in the long run it ends up costing you when you let your name go out there with things you are not hundred per cent sure about.

But then occasionally someone really good comes along. There was a band from Mexico called Maligno that I played a guest solo on, and I really liked their stuff. It was very kind of Sabbath, but updated. And then of course, around 2004 or so I did the same with Lamb of God, who at the time were pretty new and I already thought that they were a really good band. Then I wasn’t really back into metal, I was in my low profile period. I started to play more harder stuff, easing back into it. But right away I thought that this band was great and they were gonna do good things, so of course I accepted to guest with them. Oh, and of course I also played with Rodrigo and Gabriela, which are great musicians. They are metal fans but they eneded up liking a lot of the same international jazz improvisation and acoustic stuff that I did. And they put that up with metal energy. When somebody like that comes along, then of course I am gonna guest with them.

SofN: Well, maybe for all these interests you always had, you mentioned somewhere that you didn’t see yourself as an aging metal guy playing in a metal band…

Oh yeah (laughs)

SofN: But now not only Testament seems to be living a new peak of popularity since you returned to the band, with the last three albums being quite successful in terms of quality and response, but you also jumping into another metal band as Metal Allegiance. Lemmy always used to say that if you think you are too old for rock n’ roll, then you are. Do you feel you are getting too old for rock n’ roll?

That’s funny (laughs). Well, you know, sometimes I’ll make a statement like that and it gets spread online, even gets a lot of people supporting it (laughs). I was just saying that it would be not for me, about getting older and playing metal. About what Lemmy said, well, he is somebody that almost literally died on stage, and that’s just not for everybody. You gotta respect it, of course, he kept it going and that was really what he wanted to do. And I am nowhere near feeling old, you know(laughs), even though my forties will be ending very soon .

SofN: Yes, I didn’t want to mention that, but I saw when your birthday is (laughs)

Yes. (laughs) But fortunately I am in a very good shape and the band sounds good and everybody is playing well, so it doesn’t feel old, it doesn’t feel like an athlete, when they are really super tired and they really should slow down. I mean, we really don’t want to get to that point, but I don’t think we are nowhere near that point. But I see at a certain point being more like another type of guitarrist. Or maybe still playing this style of music, but you know, as a performer in a band I like to be able to jump off the platforms and behave on stage as if I’m twenty (laughs). And I can still do that for a number of years but at a certain point it will come, and I can’t see myself being social security age, as we say in the States, and doing that.

SofN: I guess we connect that with what Slayer are doing maybe. They decided to retire now when still at their peak, instead of dragging themselves on stage. I guess this is a good thing for the memories of everybody, as we all know some bands that maybe keep it going for too long.

I think Slayer is actually doing it in a way that makes sense, cause they are sounding better than ever and they are still excited. Even Tom, who instigated the retirement, is having a great time. But of course if he thinks about another album cycle, and then another one after that, well.. inside he is not feeling it. And then I think it’s not as meaningful, so I think what they are doing, this final go around, makes a lot of sense. Well, and it’s not that they are done after this tour, I mean, obviously they are going to Europe, I think they will come back around, they will do some festivals… This is gonna be a long album cycle, but I think it’s given a lot more meaning because of that, because they made that decision. And I think it’s smart, I think it’s much better to do that than to force yourself into repeating the same process again and again and again.

SofN: Definitely last times I have seen Slayer they are sounding amazing. I am not going to say better than ever, because they have always sounded really well, but I am looking forward to see them one more time this autum.

Yes, they really got tight now with Paul and Gary. It certainly took some time to recover from the loss of Jeff and then the change in drummers, with whatever happened there, but now it really feels great, and you never think like «oh, I should have seen them a few years earlier». They are as on fire as you can imagine.

SofN: And what about Testament? What are your plans for the near future? Your last album came out a bit less than two years ago, are you getting ready to start a new one?

Yeah, I have been for a while thinking of ideas, and I have been catching them on tape when I come up with one. Like I mentioned earlier, one of the reasons we are not going to Europe on this tour is because we can get sucked into accepting every tour that comes along. This has happened before and ends up delaying the record by years. It really requires not being on the road, and specially a tour like this, because every day you want to give a hundred per cent to the show and you can’t get into the creative headspace of creating new music, because suddenly, look, you are within ninety minutes of show time, and this is such a different headspace. And then after the show you are exhausted and you need to recuperate, so I think we need a good solid four to six months not being on the road. There can still be some occasional shows, we have a big festival in Mexico in October, and this Metal and Beer fest, where we are gonna play a couple of records in their entirety.

SofN: Oh yes? Which ones?

The Gathering and The New Order.

SofN: Cool! The Gathering, that’s surprising. I love this record, even though you are not in it (laughs)

(laughs) I know, it’s a great record. So there will be still something here and there, but when you do these kind of monster tours we are on now, then your energy goes into the tour.

SofN: I understand, yes. Well, and that’s about it, it was really nice to speak with you. Thanks for your time and I wish you the best on the show and also on the rest of the tour. You said you had two more weeks left, and then you are going on tour with the trio.

Yeah, but it’s not a long tour, it’s more like a few shows here and there. The album release show and then shows in New York, Chicago and Los Angeles. That record comes out the september 14th.

SofN: Which is just a week after the Metal Allegiance one.

Yes, exactly. Originally the Metal Allegiance one was supposed to come out over the summer but it got moved, so yes, everything is coming out in september (laughs).

SofN: You will be trending topic in september.

Yes, yes, I hope so! (laughs). And then there’s a few other shows, but there is nothing quite like this tour. And eventually it will be an european tour for a few weeks.

SofN: Will it be coming to Spain, that tour, maybe?

I hope so, yes, we haven’t been to Spain yet. We’ve been to Italy, France… but not in Spain with the trio. I’ll try to make sure that we can come over there too.

SofN: Cool, that would be fun to see. Well, thank you very much for your time and the extension and the detail of your answers. It has been a pleasure, and it’s just left to wish you the best of luck with all your albums and all the tours.

Thank you, thank you. Sounds good. I had a good talk.

SofN: Bye bye!

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Sobre Albert Vila 702 Artículos
Siempre me ha encantado escribir y siempre me ha encantado el rock, el metal y muchos más estilos. De hecho, me gustan tantos estilos y tantas bandas que he llegado a pensar que he perdido completamente el criterio, pero es que hay tanta buena música ahí fuera que es imposible no seguirse sorprendiendo día a día. Tengo una verborrea incontenible y, si habéis llegado aquí, seguro que ya os habéis dado cuenta. Como medio, formar parte de una escena tan enérgica y con tanta gente apasionada que vive lo que hace con tanto amor y sin esperar nada a cambio es un disfrute constante y auténtico privilegio. En Science of Noise queremos ayudar día a día a que esta escena crezca y se solidifique, sin rivalidades y con la máxima ilusión. Porque seremos pocos, pero somos poderosos.